erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

a zsinagóga előtt...

2009. szeptember 30. - gond/ol/a

 

haladok el a szegedi zsinagóga előtt, a díszteremből jövet engesztelőnapi istentiszteletről, - most szünet van - miközben megüti a fülem ez a szövegtöredék:"olyanok ezek a kinaiak is, mint a zsidók, akik idepottyantak, és máris építettek egy zsinagógát...." egy jól megtermett lány mondja egy fiúnak, az csak hallgatja, miközben a súlyos lány kényelmesen elhelyezkedik a zsinagóga előtti pad támláján, lábait otthonosan a pad ülőkéjére pakolva...

megállok háttal nekik, a zsinagóga bejárata előtt,  gyönyörködöm mindig a zsinagógában, mindenféle nézetből, most is azért jöttem erre, hogy legalább kívülről lássam - ma a turisták előtt is zárva, az ünnepek miatt, ki is van írva a kerítés mögötti hirdetőtáblára...  (úgy hallottam, este a Kol Nidré a zsinagógában volt megtartva, akkor kellett volna jönnöm!..)

további beszédet nem hallok a hátam mögött, témát váltottak, vagy halkabbra vehették, nem tudom, mondanék nekik valamit, de ugyan mit...

az biztos, hogy most ugyanaz a bajuk a kínaiakkal, mint a zsidókkal - bizonyára "idegenek"nek tartják őket, az össze előítélettel együtt... (bár azt nem tudom, vajon mit építenek a kínaiak...)

de azért azt meg lehetne tőlük kérdezni, hogy mi bajuk ezzel a gyönyörű épülettel, itt, előttük, talán nem tetszik nekik? talán nem szebb ettől is Szeged? - (zsidókkal már nem sok bajuk lehet, mert alig vannak, lám még ünnepkor sem elegen a tágas zsinagógához - bár azt mondják, az antiszemitizmushoz nincs is szükség zsidóra, vagy egy is -bőven- elég hozzá(?))

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr548322332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13003 2009.09.30. 18:00:52

Sz7ép ez az épület. A kőívek ölelkezése, felszökkenése, az oszlopok ereje a karcsúságukban is szép.

14742 2009.09.30. 18:15:51

Egyszer láttam belülről a szegedi zsinagógát. Nekem a belső kiképzése is nagyon megnyerte tetszésemet. Kár, hogy az ifjú hölgynek nem az épület műemlék jellege, hanem a zsidók ugrottak be.

34417 2009.09.30. 19:03:51

nem a mai gyerekekkel van a baj. a szüleikkel. akik bútorraktárat, magtárt, meg még ki tudja, mi mindet csináltak a vidéki városi zsinagógákból, de még az egyszerű imaházakból is. mi a fenét lehet várni az ivadékoktól? mit is tanulhattak?

34417 2009.09.30. 19:05:45

most, hogy látom az avatarodat, tudom, hogy te vagy a RÉGI aliz:))) dejó, dejó! de mi ez a 2?

13282 2009.09.30. 19:11:32

"harunalrasid":a 2 azt jelzi, hogy a Csodaországbeli Aliz után én csak 2. lehetek, nem? :) (de mihez képest vagyok én "régi", ill.hogy érted? - amúgy tényleg az vagyok, meglehetősen...:)

13282 2009.09.30. 19:15:00

amúgy: a szegedi zsinagógát rendeltetésszerűen "használják" - istentiszteletekre, és jótékonysági, többnyire orgona-koncerteekre, és a turisták is rendszeresen látogathatják... (mögötte, a régi zsinagógában A MASZK szini előadásai szoktak lenni, megőrizve az épület szakrális jellegét)

32442 2009.09.30. 20:06:38

Rasid mester! ...tán az az oka az általad írtaknak, hogy nincs annyi izraelita, hogy fenn tudják tartani a zsinagógát. Nálunk legalább a helyzet szerencsésebb: galériát működtetnek a zsinagógában... Legutóbb Munkácsy-kiállítás volt, méltó környezetben, mert az épület szépen karban van tartva...

34417 2009.10.01. 08:17:50

na ja. ez az én bajom is: már nem vagyok a régi - de új sem:D

Noske 2009.10.01. 09:39:45

Nagyon unatkozhat a szerző, innen ez a szösszenet.

13282 2009.10.01. 09:48:59

már mért unatkoznék??? unalmas talán a "szösszenet"? amúgy se szoktam unatkozni, sose! ráadásul minden nap irok egy "szösszenetet" egy napiblogomba - (ide azt teszem fel, amiről úgy vélem, némi "köz"érdeklődésre is esetleg igényt tarthat, de ezek szerint tévedtem...? ill. nem mindenki gondolja igy... :(

15268 2009.10.01. 10:06:39

Nekem nagyon kihallatszik a cikkböl a "jól megtermett lány" ... "súlyos lány" "lábait otthonosan a pad ülőkéjére pakolva..." Ez pontosan olyan stilus, ami miatt sokan nem szeretik a zsidokat. Nem is antiszemitak, csak nem jo hallani az ilyen lenezö utalkozast, amiben nagyon sok minden benne van. Olyan, mintha azt hallanam a hatam mögött, hogy goj... Ilyenkor en szegyellem magamat - helyetted is, Aliz. A zsinagogak butorraktarra valtoztatasa a MAZsIHISz egykori kollaborans tevekenysegenek is köszönhetö. Ha akartak volna, a jovatetelek egy reszet ezekre az epületekre is költhettek volna - es kegyeleti szempontok szerint is atalakitva vagy akar lebontva is eladhattak volna öket. Igy az, hogy ezek a zsinagogak butorraktarak stb. lettek, az nem a gyerekek vagy a szüleik hibaja, hanem bizony eppen a zsidosag valasztott (vagy türt el) rossz kepviseletet. Szegeden valoszinüleg becsületesebb volt a hitközseg, es többen is maradtak.

13282 2009.10.01. 11:22:20

dehát ez volt a legszembetűnőbb .... amit belehallassz, azt te hallod és nem én gondoltam... igy aztán szégyenkezdned se kell helyettem....:) (egyébként seholse, és senkitől se kedvelem, ha a pad ülőkéjét nem rendeltetésszerűenmű használják, és besározzák... én azon ülni szoktam... azaz szeretnék...)

15268 2009.10.01. 12:37:34

Aliz, jo ha nem gondoltad, de ez nem eleg. Biztosan tudod, mit jelent az, hogy vigyazni a szankra... Egy zsido raadasul altalaban amugy is tul jo hallassal van megaldva (?), hidd el nekem... Tudod, az antiszemitizmust is sokszor csak ugy halljuk, pedig egyszerüen nem is mindig az van mögötte... Namarmost tetelezd fel, hogy masoknak is lehet tulerzekeny hallasa! En is utalom, ha valaki felteszi a labat oda, amit ülni szantak... na de ennyire?

78150 2009.10.01. 13:08:11

aha....aki kritikus...., az zsido.....elvetemult agyak elnek e honban....

Muhipusztai 2009.10.01. 14:22:08

A kihallásról: Mesterházy Lajos író a Prométeusz rejtély című szatirikus-allegorikus regényében írja egy helyen: "A legjobb Zeusz vicceket, maga Zeusz találja ki..." Muhi

Jávor Éva 2009.10.01. 15:39:10

Nem a pad a lényeg, a szöveg. Szegeden, ahol Székhelyi versmondását bezavarják, attól tartok, hogy valóban van antiszemitizmus. A szép zsinagógát mindenki ugyanúgy megcsodálhatja, mint a Szent Péter-bazilikát v.bármely templomot. Hogy kövér v. sovány mindegy, műveletlen bunkó.

15268 2009.10.01. 16:49:50

16. Jávor Éva Antiszemitizmus szerintem mindenhol van, ahol zsido van... ezt mar megszoktam. A problema inkabb az, hogy nem is mindig müveletlen bunkok... Es "szöveg" sincs mindig. Mégis... ha az a teltkarcsu :-) leanyzo mast nem mondott, csak ami a cikkben van, arra meg nem is haborodnek fel, (hiszen ez meg akar elismeres is lehet - ) a fiu meg meg erre sem mondott semmit. Soha ezeknel nagyobb antiszemitak ne legyenek! Pontosan ezert erzem a fontossagat annak, hogy hogyan beszelünk roluk.

Jávor Éva 2009.10.01. 20:17:24

Autopia, az antiszemitizmushoz nem kellenek zsidók, l. Lengyelo., mert van rá igény anélkül is.

13282 2009.10.01. 21:34:27

13.autopia: mi a sértő ezekben a szavakban: "jól megtermett" "súlyos"?.... nem is értem!... én sem magyarázok bele mások szavaiba oda nem tartozó jelentést, de az enyémbe se kellene!

13282 2009.10.01. 21:36:50

ami a "pad" szerepét illeti, szövegen túl - arra a zsinagóga előtti padra (az ülőkéjére!) szivesen leültem volna,(mint más alkalamakkor) közben gyönyörködve a zsinagógában, ha már bent nem tehettem...

13282 2009.10.01. 21:45:42

és végül arról,(az IDEGENEK MEGBECSÜLÉSÉRŐL)) amiről valójában szólni akart a szöveg - úgy tűnik sikertelenül: két NEM AKÁRKIT MEGIDÉZVE, MINDKÉT OLDALRÓL: MÓZES: 'Idegent ne gyötörj és ne zaklass, mert idegenek voltatok (ti is) Egyiptom országában. (2 Mózes 22,20) "És idegent ne sanyargass, hiszen ti ismeritek az idegen lelkét (átérzitek helyzetét), mert ti is idegenek voltatok Egyiptom országában" uott 23,9) (36 alkalommal figyelmeztet a Szentírás az idegenek gyűlölete ellen) ISTVÁN KIRÁLY intelmei: "A külföldiek befogadása nagy haszonnal jár... A különböző helyről érkező jövevények különböző szókat, szokűsokat, fegyvert és tudományt hoznak magukkal, mindez a királyi udvart ékesíti..." "Lám, gyönge és törékeny az egynyelvű és erkölcsű ország..."

15268 2009.10.02. 09:21:25

Aliz: ne haragudj, hogy belehallottam, de sajnos nagyon sok ketertelmü mondat, ketertelmü(ertelmü?)ember között elek manapsag. Nekem minden kiejtett szavamat meg kell ragnom, megvizsgalnom, ki mit fog kierteni belöle. Jo- vagy rossz szandekkal vagy akar szandek nelkül is. Senkit sem akarok megbantani, a "bunkokat" sem. Mivel bizonyos szinten döntök nehany emberek sorsarol is, ezert neha a szemelyes felelössegem is nagy. Ezert lehet, hogy korosan erzekeny vagyok. Szerencsere inkabb kifele iranyban: en sokat elviselek, de tamadni nem akarok (mert neha olyan undorito meltatalan dolgok ellen vedekezni...). Szoval nalam igazabol nem is "bibliai ertelemben" jelentkezett ez az erzekenyseg, hanem nagyon is konkretan a testi fogyatekossagok vélt eszrevetele ellen. Az, hogy ez pont a zsinagogaval kontextusban jelentkezett ütötte ki nalam a biztositekot. Ez az, amit en nagyon elkerülnek, a latszatat, a belemagyarazhatosagot is. Köszönöm az idezeteket, latom, törted magadat miattam. Ezeket (is) kellett volna annak a ket fiatalnak mar az iskolaban, meg inkabb otthon magaba szivni. Nekem nem ujak bar nem minden nap veszem elö öket. Mindket oldalrol megtapasztaltam, hiszen eletem nagy reszet (nagyobbik reszet) idegenben elem.

13282 2009.10.02. 11:36:55

nem "haragszom" - de túlzásnak érzem, változatlanul, ezt a "belehallást" -és az a furcsa, hogy arra a -tényleg rosszindulatú- mondatra meg nem is reagáltál, ami elhangzott a lány szájábólól nagyon is "súlyos"an, éllel,,, én neki(k) nem szóltam semmit... (pedig valamit akartam volna... pl. megkérdzeni, hogy "nem tetszik nekik ez az épület? "- ) ők engem észre se vettek, (én -sajnos? - nem vagyok olyan súlyos!... bár épp igyekszem hízni...:)) nem valószinű, hogy olvassák ezt a blogot hidd el, én is "vigyázok" - és a kirekesztést, függetlenül attól, honnan jön, mindenképp elutasitanám.. (azért is ez a két -megszivlelendő- idézet: Mózestől, és István királytól amikért nem kellett "törni magam" , mert rég bennem voltak... sajnálom, hogy nem került bele - előbb- a blogszövegembe--- és nem érzem" fogyatékosság"-nak a "jólmegtermettséget "- SŐT' (a soványság -a "fogy"ás- inkább az lenne, még etimológiailag is:) - itt ez a jelző az erőfölényre is utalt - és némileg a hallgató tehetetlenségére... mást nem tehetett, mint hogy legalább megirta ezt a bejegyzést... és még valami: személyes megjegyzés: azt a zsinagógát, ahova se bemenni nem tudtam, se leülni előtte a padon, nyugodtan, elgondolkodva - annak idején, több mint száz éve a dédapám is építtette... mint ahogy az árviz után -szegedi zsidó polgártársaival egyetemben- nagyban hozzájárult Szeged újjáépítéséhez... hát, látod , ennyi minden lehet egy -félreértett- bejegyzés mögött, és még sokminden , amiról most sem irtam...

13282 2009.10.02. 11:41:20

ja, és még egy nagyon fontos adalék: ez a neológ zsinagóga az, ahol Löw Lipót és Löw Emmanuel (először)MAGYARUL prédikáltak, (nem akárhogy!) ...

15268 2009.10.02. 12:15:56

Tudtam, hogy ez az a zsinagoga, es azt is, hogy melyik a masik, es az miröl hires... De fontosabbnak erzem az elözö kommented veget - a kontinuitast. Ez sajnos keveseknek adatott meg. Vagy nem is tudnak rola. En egy videki temetöbe megyek ki neha kaszalni, es bozotot irtani, nekem ennyi maradt.

13282 2009.10.02. 12:48:06

...a másik zsinagóga miről híres?! a mi vidéki temetőnkben összedölt az épület, amiből temetni szoktak... a gazt felégettek (viszont)... ja: és - visszatérve a neológ zsinagógánkhoz - azt lebontották , még 1965-ben (azt egyébként -többek között-a nagyapám alapíttatta, Kecskeméti Ármin rabbisága idején... most fogunk alapitani egy társaságot a zsinagóga centenáriumának megünneplésére, (bár a 100 évből csak 50-et hagytak neki...) (és még miondig volna mit mondanom, zsinagógaügyben...)

13282 2009.10.02. 14:51:47

http://lineas.freeblog.hu/archives/2009/09/25/testver-zsinagogak/

15268 2009.10.02. 16:15:17

A regi zsinagoga az a klasszikus stilusu epület, ami most tan nem is zsinagoga es valahol ott van az uj környeken. Kicsivel az 1848/49 es szabadsagharc elött lett keszen, es azt hiszem a Löw Lipot volt az elsö rabbija. Löw Lipot azokat a magyar nyelvü beszedeit valoszinüleg meg a regi zsinagogaban kezdte. A szabadsagharc alatt, mint jo magyar hazafi tabori lelkesz volt, es nagyon is neolog leven meg azt is kimondta, hogy a szabadsagharc a szombatnal is elöbbre valo. Ennyit a jo vagy rossz magyarsagrol.

15268 2009.10.02. 16:21:22

Ja: es az orgona beepitese is eleg forradalmi gondolat volt... Sokmindent elarul a gyülkekezetröl. Azt biztosan, hogy mar regen Szegeden eltek (esetleg mar joval az 1786-os Helytartotanacsi rendelet elött is) es mar több generacion keresztül polgarosodtak es magyarosodtak.

13282 2009.10.02. 19:58:43

28. ezt tudom - sőt járok oda a Maszk előadásaira is, sőt egyszer a lányom is ott szerepelt, a(a Metanoia előadásában)Eszter könyvével... igen, az a lényeg, hogy nem is vagyunk "idegenek"... (illetve jogtalanul tartanak/tartottak annak) az orgonát én is akartam említeni... eléggé meg kellett harcolniuk a szegedi zsidóknak a betelepülésért! és rengeteg méltánytalanságban és megaláztatásban volt részük...az az (Eszterkönyves előadás a dokumentumaival) erről is szólt... és épp a régi zsinagóga megalapításáról! "Deszkák és pallók" cimen most, ennek folytatásaként mintegy pp Löw Lipót munkásságát dolgozzák/zuk fel :)

205707 2011.07.21. 17:16:03

Munkahelyi országjárásaim közepett - ha tehettem - barangoltam kissé az adott településen. Fájt a szívem, ha egy-egy zsinagógát nem-rendeltetésszerű használatban láthattam. Ha lehangolódni szerettem volna, akkor a Rumbach Sebestyén utcába tévedtem, s kukucskáltam a raktárrá züllött építmény ajataján kissé. Párszor azért alkalmam volt felvidulni és hálát adni is az Örökkévalónak. Pl. a Frankel Leó utca kapcsán.

13282 2011.07.21. 18:18:07

a Rumbachról hasonló szomorú tapasztalatom van.. de a legszomorúbb a mi egykori (neolog) zsinagógánkról, Makón (még nagyapa is alapitotta), 1914-ben , és 1965 -ben lebontották! A Frankelben viszont többször is jártam! (lányom esküvőjén is ott:)

205707 2011.07.21. 21:23:28

"Amott" kérdezted, de emitt árulom el, ő (N.G.) az a bizonyos főkántor...

13282 2011.07.21. 21:58:38

dehát sehol se látok ilyen jelölést! (N.G. ? melyik hozzászólás az övé?

205707 2011.07.21. 22:12:04

Bocsánat, hogy olyat is bekevertem, ami nem innen való. Csupán arról büszkélkedtem, hogy az általad megállapított, "az igazi keresztyén nem lehet zsidógyűlölő" kitüntetést egyéb, blogmentes vonalon megkaptam N.G.-től..

13282 2011.07.21. 23:50:10

ezek szerint egyetértett velem a főkántor? de ő nem olvasta a blogom? legalább is nem kommentelte. nálam. de miért költöztünk a zsinagóga elé. bár itt most nyugalmasabb, az igaz... ott már megint megtámadták ezt a szegény kislányt,"Évát", hogy miért is irt , mert már unják...:( ők valószinű nem "igazi keresztények", mert akkor több emberség szorult volna beléjük

205707 2011.07.22. 07:16:05

Igen, ott "verődnek a hullámok", felkeverődik az "alja" is. De, ha már á-t, sőt d-t is mondtam, hogy teljesen képben légy: amikor megrendülten nagyra értékeltem Nógrádi Gergely könyvét ("Amikor a bosszú angyala sír") és azt írtam neki, hogy az iskolákban kötelező olvásmánnyá kéne tenni - akkor mondott valami hasonlót. S időközben rájöttem (mert néha velem is megesik, hogy valamire képes vagyok); az ominózus, "Ön igazi keresztyén" minősítés nem is N.G.-től származik, hanem Kepes Andrástól.

13282 2011.07.22. 08:09:21

mi hasonlót mondott Nógrádi Gergely (bocs, hogy nem mindig értem tömör utalásaidat) és mirőlszól N. G. könyve. nem ismerem! Kepes? Ő nagyon toleráns, minden vallással szemben is. Ismerem!:) mivel kapcsolatban mondta...?

13282 2011.07.22. 08:19:19

no, elolvastam a blogodban ,a zsinagógao látogatásodat, és okosabb lettem - kevesebb kérdésem maradt! ezek szerint Nógrádi Gergely és a főkántor ugyanaz a személy. és ráadásul a Frankelban főlkántor? ahova én is - némi rendszerességgel - "bejáratos" vagyok... (ott volt lányom esküvője is, 2 éve...Verő Tamás a rabbi - akkor még nem a Nógrádi lehettt a kántor)) Legújabban Nógrádi a kántor? akinek olyana gyönyörű, öblös, operai hangjaa van?! A sok beszéd még engem is picit zavar ott, de én inkább örülni szoktam , hogy ennyi zsidó ember van itt, és jól is érzik magukat - egymás közt. Ez nagy dolog! Először , mikor beléptem oda, épp az lepett meg, s jólesően, hogy végre - annyi üres, vagy lebontott zsinagóga után - ime: egy zsinagóga, amiben "teltház" és "élet" van:)

205707 2011.07.22. 09:37:15

Közelítünk egymáshoz kedves Alíz. Kepes András egy levelemre mondta a kitüntető jelzőt, amit a Polgár család apropóján (különösen is üdvözölve Juditot, nem utolsó sorban sakk-eredményei miatt) kifejtettem a zsidókhoz való viszonyulásomról. Igen, Gergő a Frankelben a főkántor, aki operaénekes és író. Ha másféle irányból, de szeretnél felkavarót olvasni a "holokauszt" utóélete vonalán, akkor ne hagyd ki a könyvét! (A neten megtalálod, hány könyvet követett már el...)

13282 2011.07.22. 11:37:21

utána néztem, némely könyvének (különösen az átiratok - kicsit vitathatók, nem?) nem biztos, hogy akarok felkavarót olvasni, különösképp az "utóéletről"! eléggé felkavarnak az események is... szerintem nem kell megkülönböztetetten szeretni a zsidókat se, de megkülönböztetetten gyűlölni se!:) legalább annyira... de mivel sajnos ez utóbbiból több van, lehet, hogy ezért van szükség ellensúlyokra!:)

205707 2011.07.22. 13:22:48

Ami az átiratokat illeti - bár nem olvastam őket - számomra is erősen kérdőjeles. Olyasmi, mint a SÖR (Shakespeare Öszzes Röviden). :))
süti beállítások módosítása