erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

nőNyugaton - nők az irodalomban (tegnap és ma)

2013. március 14. - gond/ol/a

egy hosszú, pirosra festett padon, műfüvön, a pad alatt teásibrikekkel 5 fekete nadrágkosztűmbe öltözött (színész)nő a Thália szinház kisszínpadán, még nem kezdődött el az előadás, csak kvázi, mert mikor el is kezdődik, ez is egy minthaelőadás, de roppant lenyűgöző, s mi több érdekes! a Nyugat nagy (férfi)alakjainak feleségei, "női", szólalnak meg, többnyire lerántva a leplet a férfiaikról (néha az ő szavaikat is megidézve)...ezek a nők voltak, múzsák, feleségek, szeretők stb... és néha úgy tűnik lehettek volna igazi írók is! - ha a férfiírók (vagy a szokványos nősors) nem nyomják el őket, ha nem az ő szolgálatuk, de mindenképp a körülötte forgásuk tette volna ki az életük javát. Pedig milyen színes, érdekes egyéniségek! (Érdekes módon épp Kaffka Margit, az egyetlen köztük igazi nőíró "szövege" tűnt halványabbnak, Kosztolányiné Harmos Ilonáé - Gryllus Dorka életelevenségével ráerősítve így is megcsillant sokmindent ( ő irt is két könyvet, de inkább dokumentumjelleggel, bár élvezetesen, a férjéről is, - én használtam is szakirodalomnak...) ÉLVEZTEM EZT A 100 PERCET, A MELODRAMATIKUS ZENEI ALÁFESTÉSTŐL FÜGGETLENÜL. (BÁR AZ TETSZETT, HOGY JELLEMZŐ MÓDON, AZ EGYETLEN FÉRFI"SZEREPLŐ", A ZONGORISTA, EGY KALITKÁBA ZÁRVA FÜGGÖTT FÖLÖTTÜK, KIREKESZTVE MINTEGY ÉS CSAK ALÁFESTÉSRE KÁRHOZTATVA EBBEN A NŐVILÁGBAN. Érdekes módon, persze, a végén, a férfiak is nagyon tapsoltak... *

Aztán eszembe jutott egy nemrég megjelent könyv (nevezetesen épp a lányomé), és a könyv ("Jönnek az összes férfiak") élénk kritikai visszhangja. A sikerlistákon rajta van! Az Irók Boltja eladási listáján már 2. héten is, és most hozzájött a Magyar Narancs kritikusi szakértőkből álló listája is. Nomeg rengeteg rangos kritika: Borbély Szilárdé a Vörös postakocsiban, Az És ben is, most a Magyar Narancsban is, meg az Apokrifban, és még várhatók... Kicsit felkavarta a port, a szokványt ahol a múzsák (lásd fent) mindig nők voltak, most pedig férfimúzsákról olvashattak - jelzem elég ironikus színezetben (is). És érdekes, hogy tetszik nekik! A "leleplezett" férfiaknak... És nagyon jó. S hogy különösen az új nemzedéknek, a még a szerzőnél is egy-két évvel fiatalabb férfi(fiú?)kritikusoknak (az egyébként nagyon szigorú Lengyel Zsoltnak, ("Beszédtöredékek a szerelemről" c. írásában "az utóbbi idők legmeggyőzőbb (kvázi)debütálásnak egyikévé kíemelve), Fehér Renátó meg így lelkesül (kicsit azonosulva is a mondottakkal)... "Ez a költészet  hitelesen képes beszélni olyan érzelmi szituációkról, amikről már kamaszkorunkban is gondoltunk valamit, csak nem volt kellő tapasztalatunk és önreflexiónk rákérdezni, átlátni: "elégedettséggel tölt el, hogy már /nem vagyok kamasz, ez  fedezet gúnyos mosolyokra."

én meg nagy örömmel látom, a kritika által újra felfedezett ...gyereknek lenni... és főleg a "kiskamaszkönyv" után, hogy kicsit ez a könyv is kamaszkönyvnek minősül - mármit a témát tekintve -, (csak visszanézve rá),(bár nekem az első felnőttkönyvként dedikálva épp:) u. i. vitáink során a szerzővel, többször volt szó a kamaszkoráról - ami -szerinte - nem is volt! (hm...)

"Azt mondja lányom,

hogy nem is várhatom el,

hogy megértsen.

de nekem kutyakötelességem

lenne  - megérteni őt!

Hiszen én már voltam fiatal

de ő nem - öreg.

..Meg azt is mondja

hangoztatva a  "leválás"

szerintem elavult műszavát

-én u.i. az integráció hive vagyok

a pszichológiában is és

a való életben ugyancsak

s hogy ez legfeljebb csak a kamaszkorban

aktuális - s átmenetileg -

hogy ő nem is volt kamasz!

de hát irt róla 2 kötetet is!- mondom

de  épp azért irt a kamaszkoráról

annyit, mert nem is volt neki...-

mondja ő

(s erről is csakis én tehetek!?)

Van benne valami!

Én is arról az élet(em)ről akarok irni

most, a vége felé...ami nem is volt..."

(Miért is? Talán mert mindig más, azaz Más volt fontosabb... Lehet, hogy ezért is tetszettek ill. találtak annyira el a Nyugat nőinek szavai?!!!

......

* http://magyarnarancs.hu/szinhaz2/szinhaz_-_nagy_asszonyok_-_biro_kriszta_nonyugat-75266

http://www.revizoronline.com/hu/cikk/2915/nonyugat-orkeny-szinhaz-thalia-szinhaz-poszt-2011/

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr878322678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

210560 2013.03.14. 18:22:44

Az új generációs fiúk-férfiak úgy tűnik mégis csak mások mint a régiek? Hm...milyen fura, hogy azt gondolnánk, alig változik az ember. Aztán mégis. Ahogy olvaslak - lányod könyvével kapcsolatos kritikai megjegyzéseket - erre gondoltam. Jól van ez így :) Ja, és gratulálok a szép sikerhez :) üdv Fanny

13282 2013.03.14. 23:13:35

Igen, nagyon szimpatikus (is) tud lenni az ifjúság! Később , valamikor, de elromlanak - általában...:( Mire, hogy értetted. ezt a változás- nem változás kérdést... nem egészen értem, mire , kire vonatkoztatva - vagy csak úgy, általánosságban? (szerintem változunk is és nem is - attól függ honnan , hogy nézzük, és melyik aspektusunkat....de valami kell is , hogy változatlan mardjon bennünk, és talán épp az a lényegünk, s ami a legértékesebb bennünk,! A változások is kellenek., persze... , de az inkább a felületet illeti. (ha belül nem változik a romlatlan részünk, oda később vissza is lehet térni u.i. ...:) Ez elég gyakori..., ha végig tudjuk járni az életünket.) A gratulációt köszönöm (azaz- jük) , még inkább - i; bár még nem adtam át, de fogom!:)

13282 2013.03.15. 05:50:33

jaj, reggelre már értem!:) ... a fatal kiritikusokra vonatkoztattad, ugye...?
süti beállítások módosítása