erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

OFOTÉRT, tegnap és ma

2009. június 14. - gond/ol/a

valamelyik nap reggelén ahogy beértem Szegedre valami hivatalos ügy elintézése miatt elég korán, észrevettem, hogy otthonmaradt (valamennyi) olvasószemüvegem, de mivel még 9 se volt, így zárva a Kárász sarki Rossman (ahol könnyelmű módon lehet vásárolni előregyártott, kész, "konfekció" szemüveget  - jelzem számomra már nem sokáig, mert 4 dioptria fölött már nem... , marad majd az "SZTK", el kell újra mennem, s majd a szemvizsgálat után igyekszem 3 hónapon belül kiváltani, nem úgy, mint legutóbb, nehogy megint hoppon -azaz szememre szabott szemüveg nélkül -maradjak) ,

megyek tovább a Kárászon, a Fuji fotósbolt már kinyílt, ők viszont nem árulnak szemüveget, átirányítanak a szembenlévő OFOTÉRT-ba, az is már kinyitott, viszont kész szemüveget nem árulnak. Csak utólag döbbenek rá, hogy jé, nálunk, Makón, már rég megszűnt az OFOTÉRT - pedig milyen szorgalmasan és izgalommal teli várakozással vittem oda kislánykoromtól  kezdve, évtizedekig,  fényképezőgépeimet filmestől, majd hoztam el a kész, előhívott fotóimat. (Altissa, Csajka, Szmena, majd az amerikai pocket gép..., ami már szineseket csinált újszülött kislányomról...) 

Aztán egyszer csak bezárták a boltot. Akkoriban , míg volt - a másik profilja, a szemüveges , szemem jó lévén, nem is nagyon érdekelt - most viszont, kiderült, hogy fotókkal egyáltalán nem foglalkoznak! Pedig eredetileg a nevükben is szerepel, de ki is figyel oda arra, hogy a mozaikszó OFOTÉRT eredetileg minek is a rövidítése; Optikai- és FOTócikkeket ÉRTékesítő vállalat?! (nem lepődnék meg, ha Örkényt megihlette volna, és egy egypercesében rábukkannék... micsoda korrajz van benne és "társaiban": FÜSZÉRT, KÖZÉRT, KERAVILL (ez még szép is, hangzásra) Hová lettek? Meg a GELKA? - ahol minden elromlott elektromos háztartási eszközt meg lehetett javíttatni. Mostanság többnyire csak kidobni... Boldog idők?! Amikor megvolt mindennek a maga terepe... nem lehetett válogatni, de azaz egy biztos megvolt, mindenre, azt lehetett szidni vagy dícsérni, de akkor is, a "miénk" volt, és biztonságot sugallt. Mint a "CIPŐT A CIPŐBOLTBÓL" reklám. Tehát egy kicsit primitiv és nevetséges is. De volt bennük átláthatóság, rend, rendszer...!

ami most olyannyira nincs!

Még ebben az ittfelejtett(?)* szegedi boltban sem, teljesen. Ez is átalakult. Számolva a "modern" piacgazdálkodási, fogyasztói mechanizmusokkal, része a verseny- és reklámkapitalizmusnak.**

A napszemüvegem szárával történt egy kis malőr, már hetek óta a táskám alján megtalált kieső , parányi csavart örzök, lezárható  nylontasakban, a kieső szárral együtt. A Nap meg erősen tűz a szemembe! (Szeged valóban a legnapfényeseb város!) Nosza, most beviszem ebbe a szépemlékű OFOTÉRTba!

Mintha a múltba lépnék...? - gondolhatnám, de nem! - A bordó egyenruhába öltözött nő leültet, s miközben fitymálva kézbe veszi a szemüvegem (a Plazaban vettem amúgy, a Philipp Russel( ruhaboltban(!)- mig kotorászom elő a kis csavart (ami nélkül bizony nem tudná megcsinálni!), azt mondja, talán érdemesebb is lenne nem megjavítani ezt, hanem venni helyette egy másikat, egy jobbat, ami biztonságosan szűri ki a káros UV sugárzást. Mondom, erre is az volt irva, hogy UV védelmet nyújt, és nagyon szeretem a nyugtató zöld színe miatt. (Előttem egy csomó napszemüveg mutogatja-kínálgatja magát a tárolóban, de egyik se tetszik jobban, mint az enyém, amit már visz is el, hogy tesztelje, s közli , hogy össze-vissza van karistolva, alig tudja kimutatni a teszt az UV védelmet, és jó lesz vigyáznom, mert szürke hályogot okoz az UV sugárzás! (sic!)

(Más se kell nekem, mindig is féltem, hogy hajlamom van rá, nagyanyámnak is az volt, és hiába is operálta meg vele a hires svéd szemész professzor, nem segitett a látásán. De hát akkoriban, az 50-es években  még nem is volt ilyen erős az UVH sugárzás! S nagyanyám többnyire a zongorája előtt ült, amsterdami szobájában, s nem kint a tűző napsütésben.)

Nem is hallottam még, hogy UVsugárzásból szürke hályog... de igen, erősködik. Értem én, ha továbbra is nem megfelelő UVvédelmű szemüget hordok, mi vár rám, egyértelmű... Arról nem is beszélve, hogy ha továbbra is kész , vacak olvasószemüveget hordok, úgyis tönkremegy a szemem...

a kis csavart egyébként pillanatok alatt besrófolja, nem kér érte, megköszönöm, és,

természetesen kötelességemnek  érzem, megigérni is, hogy majd hamarosan veszek itt egy új napszemüveget, és az olvasószemüvegemet is itt szerzem be

miért is ne?

ha már ennyi energiát fektetett a meggyőzésemre (meg a megijesztésemre!)......

-----------------------------

*utánanéztem, csak én voltam tájékozatlan és provinciális- avagy lokálpatriotaként tévesen általánositó:

OFOTÉRT (ha nem is a régi keretek közt, de e régi névvel) 68 db van! (Budapesten 26, vidéken 38 üzlet)

**multinacionális cég lett

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr18322290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

39474 2009.06.14. 20:23:21

No igen, egyre kevesebb helyen foglalkoznak filmelőhívással, ha meg igen, az is digitális.

13282 2009.06.14. 20:29:17

jaj, hogy ez nekem előbb nem jutott eszembe - hiszen én is már digitális gépet használok, épp az előbb raktam a fényképezőgépről a számítógépre a legújabb fotóimat! és onnan nyomtatom, ha papirképet akarok... nem is nagyon gyártanak már analóg gépet se,,, de azért azt hiszem jóval előbb lépett ki a fotó az Ofotérből - de akkor miért maradt meg a nevében?!!!

11699 2009.06.14. 20:46:23

Rosszul teszed, ha lebecsülöd a szakértő OFOTÉRT-os jótanácsait. Csak úgy találomra ajánlok egy cikket - "http://www.origo.hu/tudomany/elet/20050707azultraibolya.html" - olvasásra, milyen veszélyeket rejt napjainkban pl. a látásunkra, vagy a jövőbeni látásunkra az UVH sugárzás. Holnap 8,5-9 körüli lesz az értéke, szerezd be mennél előbb az új nagyobb védelmet nyújtó szemüveget. És még egy kéretlen jó tanács, nagyon fontos a védőfelület védelme, jóminőségű tokban érdemes tartani, nem a táska alján hányódva. Amúgy szerintem ma is a legkorrektebb szolgáltatást nyújtja az említett cég.

13282 2009.06.14. 21:12:10

igazad van! de nem mondtam, hogy nem vettem komolyan - csak kicsit reklámízűek voltak a jótanácsok...

13282 2009.06.14. 21:16:17

köszönöm a linket is, ebből kiderül, hogy még több bajt is okozhat az UV, mint szürke hályogot... jól nézünk ki - már a napsütésnek se örülhetünk (?)

39474 2009.06.15. 01:43:09

Ez most olyan erősen ironikus válasznak tűnt, vagy félreértettem? :)

13005 2009.06.15. 06:47:06

aliz, megértelek, én sem szeretem, ha ijesztgetnek és tudom nem aggodàsbol, hanem haszonbol kifolyolag...Apàm következetesen Közértbe megy. Neki hivhatjàk azt, ahogy akarjàk. De igy van ez az utcanevekkel is. Aprocska gyerekként volt az Andràssy ut, ma ujra az. Közben volt az Sztàlin ut, Népköztàrsasàg utja, hogy csak ezeket emlitsem. A Te iràsodbol érzem, hogy a formai vàltozàsok mellett a tartalmi inkàbb fàjo, ezt nem olyan könnyü megszokni.

13118 2009.06.15. 08:49:57

"Boldog idők?! Amikor megvolt mindennek a maga terepe..." no meg helye. emlékszem, apám is mesélt megszűnt "helyekről" vasárnap délelőtti nagykörúti kirakatnéző sétáinkon. most ott (de máshol is) én mesélhetnék.... s ez rossz is, bizonytalanságot jelent, nem tudni, holnap helyén lesz még? (munkahelyről nem is szólva)

13282 2009.06.15. 10:46:16

6. sillenthill1! igen, biztosan félreértetted, mert hogy utálom az iróniát, épp erről írtam épp az előbb egy posztot :) : itt: http://lineas.freeblog.hu/archives/2009/06/15/az_ironiarol_Ken_Wilberrel_megtamogatva/

13282 2009.06.15. 10:49:16

georgia41...igen, meg azt se szeretem, ha keverednek a dolgok, ha a régi a forma és új a tartalom; nem tiszta ügy, zavaros... ha a szavak nem azt jelentik, amik (a fent belinkelt posztom egyébként erről is szól)

FENTE LEVENTE 2009.06.15. 16:35:58

Fölötté kelletté Magyar,hogy elhiggyél meséket. E széket dobom magamra ha Eszéket és keséket keverem össze. Szövevényes,bőven kényes magánélet,talán érett,talán érettlenül:Közénk vegyül értetlenül? Nekünk nem a politikára kéne szavaznunk,hanem azt kéne támogatni,megoldani,hogy az időjárást tudjuk befolyásolni,s mindig tavasz,nyárrá tenni,a melegebb éghajlatot átmásolni.El tudjuk azt képzelni mennyit lehetne fűtéssel takarékoskosni?Sokkal többet akarnánk torkoskodni más területeken,mivel pénzünk lenne elegendő,ha üres lenne a bendő,a gyomrunk.Ellenkező esetben morgunk,morognánk?De hát a szerencse nem forog ránk. Én újabban abban látok újat ha nyáron szellős ingem ujjatlan.Politikát dolgozzuk fel újra,és aki trehány,azt helyezzük el alulra.Mindig még verem a mellemet és arra jöttem rá...olyanok vagyunk mint a jégverem:Hidegek.Jaj,de nem kapcsoltok tisztán,hisz tán régen már jégen csúszkálódik megfagyott agyatok?Oroszok csak mutogatják,hogy ki is viseli a nadrágot,orosz ha berágott.Néha magatokban jobban vígADJATOK,hol határ ott pohár vízben higgADJATOK,kiADJATOK kedvezően kedvesSÉGET,ne riADJATOK mikor láttok ellenSÉGET. Az csak halvány politikai mutatvány ami átlátszó mint fagyástól levékonyodott lány hátsó,és éríntése sem hozza izgalomba a kiéhezett embert?
süti beállítások módosítása