erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

nem idegen...

2010. március 10. - gond/ol/a

szomorú hirt harangozna be mobilon a lányom: mondja, ne mondja - mert kimélni akar, de hiszen úgyis megtudnám hamarosan a hirekből - akkor inkább ő mondja,  a maga tapintatával, bár tudom, rossz hírt átadni is milyen nehéz, talán még nehezebb is, mint fogadni... vagy nincs is különbség... rossz hirt mondani is, hallani is  rossz...

feljajdulok a hírre , és mondja , ők  is így fogadták a hírt, még tegnap,sirdogáltak is rajta....

és milyen nehezemre esik nekem is itt leírni most, ami pedig már - valóban - majd' minden hírforrásban ott van:

 Meghalt Raj Tamás főrabbi

 de még rosszabb lett volna a hivatalos hirekből olvasni, hiszen "ismertük őt." "szívünkhöz közelálló" volt.

(de nagy is volt és kiváló!: olyan sokat tett azért , hogy a zsidó vallást, a zsidóság hagyományait, megismertesse  a nem zsidó emberekkel is, ahogy sok nagyszerű és kulturmissziót betöltő könyve közül ebben , cimében is deklarálta: "Nem idegen közöttünk. Zsidóságról nem zsidóknak."

Nem volt "idegen"! nagyon is baráti volt. Zsidó is magyar is. A szavak igazi értelemében. Egy igaz ember.

Néhányszor sikerült személyesen is találkozni vele. De nem eleget! elszalasztottam a lehetőségeket , hogy többet tanulhassak tőle (maradtak a könyvek)...Sajnálom. Az én mulasztásom volt. Pedig akkoriban volt rabbi Szegeden, amikor pedig én is még egyetemista voltam. De egyetemistaként felé se néztem a zsidó templomnak!(Már Makóról jöttem - kezdő tanárként - valami hivatalos ügyet intézni a szegedi hitközség irodájában , amikor bemutatkoztunk - feltűnően kedves és megnyerő volt...(hamarosan felfüggesztették az állásából, hosszas rendőri zaklatások után)

a kabbalatanfolyamára pár éve jelenkeztem de aztán közbejött valami,  másodszor is, és igy most már elmarad... (csak a könyvei:  A héber betűk misztikája ,A 137-es szám. A tudomány és a kabbala titka ,Hol lakik Isten? A Biblia titkairól... azok itt maradnak 

mikor felmerült annak a lehetősége, hogy kislányom (akkor még kis-) esetleg a Javnéban folytatja az ált iskolai tanulmányait, az ő judaisztikai óráját látogathattuk meg, olyan baráti légkörű órán én még nem voltam, mint az övén - és olyan szivélyes, kedves, odafigyelő beszélgetésnek is ritkán lehettem részese, amit velünk folytatott...

legutóbb, pár hónapja a Gozsdu udvarban találkoztam vele, a Zsoltárok könyve bemutatóján, amit ő forditott és adott ki. Dedikáltattam vele a szép könyvet. És amikor a nevem kérdezte, rögtön ismerősnek talált. Én őt már akkor nagyon megtörtnek, de csak fizikailag. A kedvessége, szívélyessége, és a szavai, amikkel korábban bemutatta a könyvet... a régi, jólismert Raj Tamás volt, okos és melegszívű, kedves.

azt irta nekem a Zsoltárok könyvébe, dedikálásul, hogy  "....tisztelettel Raj Tamás '09. aug. 31." De  tisztelet egyedül  őt illeti! "a mindannyiunk számára oly fontos vigaszt , reményt, lelki erőt és felüdülést" kivánt adni a zsoltárok forditásával is. Mint ahogy egész életével, munkásságával is azt adott.

Köszönet érte. Nagy kár, hogy ezután már nem írhat több könyvet, nem tanithat tovább... de a könyvei (bibliamagyarázatai) - szerencsére- ittmaradnak még velünk... s olvasván sorait fülünkben még jellegzetes melegségű hangján halljuk a tanításokat...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr558322396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13005 2010.03.10. 14:19:41

Aliz, jó volt Tőled is olvasni erről a rendkívüli emberről, akinek elvesztését én is fájdalmasan érzem!

22371 2010.03.10. 14:30:36

Tőle hallottam ezt a történetet sok-sok évvel ezelőtt - remélem jól mondom el. Vidékre járt zsidókat, zsidó emlékeket keresni. Egy alkalommal leszállt a vonatról és bement a kocsmába, ahogy máskor is tette, mivel ott mindenkit ismernek, sok mindenre emlékeznek. Odamegy a csaposhoz. "Tessék mondani, laknak itt zsidók?" A kocsmáros nagy szemekkel néz rá, hosszan elgondolkodik: "Tetszik tudni van itt egy, de ne mondja meg neki, mert ő nem tudja."

13709 2010.03.10. 16:08:49

Kedves Alíz, együttérzek veled... Azok az emberek, akik ilyen mély nyomot hagynak bennünk valójában örökre velünk maradnak.Beépülnek a lelkünkbe és a mindennapjaink részévé válnak...Igazából szerencsés vagy. Azért, mert ismerhetted személyesen. A tanitást pedig te viszed tovább az embereknek. üdvözöllek

11692 2010.03.10. 16:53:15

tisztelet!
süti beállítások módosítása