erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

fent a lombok közt és lenn a porban

2013. július 24. - gond/ol/a

a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak
vendége voltam.

tele van a tévé makói filmekkel, a tv2-n pl a Maros-parti kalandpark, a lombkoronasétány, a Makovecz épületek, a Múzeumból kihajtott eredeti Ford modellel bejárva, aztán az m1 balatoni műsorában is a mi Makónkat, a mi fürdőnket, Maros strandunkat népszerűsítik... olyan imponáló képsorokkal (ami egyébként nem csalás nem ámítás), hogy ha nem lennék makói, biztos csurogna a nyálam, és nem hinném el, hogy létezik ilyen csodaváros! ahol ilyen gyönyörű helyeken lehet nyaralni..(jelzem anyukám mindig is értékelte a városunkat: Nyaralunk! volt a tudatos jelszavunk, ha nem is utaztunk el sehova, mondtuk, itthon is lehet, sőt! pedig akkoriban még nem is volt soktornyú csodafürdőnk, csak egy lapostetejű, és a Maroson se volt holmi kalandpark, se lombsétány: csupán az egyszerű de nagyszerű természet: örök Marosunk, hatalmas, évszázados, titkokat susogó s árnyat adó fáival.)

Háborgok is magam  felé eleget, hogy miért is nem járok  (elszoktam!) rendszeresen a fürdőbe, se a Maros partra, sőt a lombkoronasétányt még ki se próbáltam .

Hát nosza, fogtam magam, és miután a szomszéd kerékpárjavitó keményre fújta a hátsó bicikligumit, kikarikáztam a Maros-partra, és felmásztam a lombkoronákig...

Még csak nem is szédültem. De meg kell mondjam, nem a néha ingó soklépcsős alkotmányt csodáltam ott se,

hanem onnan is a tájat, a lombokat, és az itt-ott előbukkanó Marost.

És annál jobban, minél kevésbé nyúlt bele a természet  "természetes" harmóniájába. (Az épitmény inkább csak belezavart a táj bontatlan rendjébe, de kellett a távlathoz..., a magasabb nézőpont...)

S még csak nem is szédültem (furcsa, mert sokszor lent is...)

Csak gyönyörködtem.

Aztán, hogy beesteledett, 8 felé járt , a Líed felé indultam, sok minden állta utam, csatornázás folyik a városban, elhagyott sóderhalmok, kiásott gödrök, úton-útfélen, útlezárások, vagy anélkül is akadályok, és folyton por kavarog a levegőben...előttünk is az egész utcahosszban, teljes újjáépítés, de annak meglesz az eredménye...Csak a kivágott hársfák végleg fognak hiányozni... S őszig még lárma és por...

Két arcú lett ez a város... A reklámfilmekben csak a szebbik felét látni. De hát örüljünk, hogy van szép fele is...(?)

Át-átevickélünk a porzónán, fel a lombokhoz.

Makovecznek úgyis ez a célja épületeivel (amiből a legtöbb van minálunk) összekötni a földet az éggel...

Nem is tudom miért jár folyton ez a pár Kosztolányi sor a fejemben:

a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak
vendége voltam.

és ezt lehet érezni lenn a porban és fent a lombok közt...egyaránt...

(azért fent, a lombok közt, közelebb az éghez és "magasabb" önmagunkhoz (önvalónkhoz)  is - könnyebb)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr148322778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12799 2013.07.25. 14:39:12

Makó egyre vonzóbb: ezt a lombsétányt se lenne szabad szabad kihagyni... :)

13282 2013.07.25. 17:14:50

hát nem is.... (a gödröket . buckákat meg próbáljuk...:)

301098 2013.07.25. 21:08:59

http://www.youtube.com/watch?v=yEgtRrBHJfE

13282 2013.07.25. 21:45:26

"valaki jár a fák hegyén..." köszönöm:) nekem is eszembe jutott (ez is) :)

301098 2013.07.25. 23:14:22

IS? És még? Esetleg az IS, hogy "amint fent, úgy lent"?

13282 2013.07.25. 23:39:04

...egyre jobb (több) :) mint kint úgy bent is...

301098 2013.07.26. 18:29:21

A félelem témájához: http://www.youtube.com/watch?v=ZfmpTiURKgg Szécsi Margit: Ej haj Ej haj, kisöcsém mikor kicsi volt: rémek laktak a kéményen, nem a telihold. Álmunk urai, nem volt velük baj: szikra-táncos Ripacsbagó, komor Bitaraj. Ej haj, a világ egyértelmű volt, élő volt az eleven, halott volt a holt, jelen volt a jelenidő, tavaly a tavaly, ripacs volt a Ripacsbagó, hős a Bitaraj. Ej haj, fogy a hold, kitelik a hold, halott lesz az eleven, s eleven a holt. Herdál hitet, szeretőt szívünk a szilaj - s minden bajunk kutyabaj míg fekete a haj. Ej haj, fogy a lét, kitelik a hant - jaj nekünk ha mellkasunkon csontot ér a lant, csókok híján havazik párnára a jaj - fekete a Bitaraj, megőszül a haj!

301098 2013.07.26. 18:40:53

http://www.youtube.com/watch?v=Z0_sC_FeMaw "régen volt soká lesz mikor az a nap lesz hogy galambom karja két vállam takarja régen volt vágyásom igaz szeretőre megadta az isten el kell válnom tőle rózsavirág voltam de már elhervadtam elhagyott galambom árvája maradtam régen volt soká lesz mikor az a nap lesz hogy galambom karja két vállam takarja" Soká lesz, de lesz!!!:))

13282 2013.07.26. 20:30:26

már megint nem értem...:(, mikor volt téma a félelem? (mondjuk belül, nekem állandó szinte, de hol ütött ez át a felszinen is?:)

301098 2013.07.26. 20:39:32

Hát a Kányádi Sándor versben: "csak az nem fél kit a remény már végképp magára hagyott én félek még reménykedem ez a megtartó irgalom a gondviselő félelem kísért eddigi utamon" S akit a remény végképp elhagyott, annak lehet (de csak lehet, mert a másik verzióról inkább ne is beszéljünk!) már nincs is szüksége rá.:)) lsd. Szécsi Margit vers vagy a hinduizmusban, buddhizmusban valóban hívők.

13282 2013.07.26. 20:44:15

de ha már "muzsikás" meg "szeretős"...nekem régi kedvencem ez: https://www.youtube.com/watch?v=1hsopr5eCrM de ez !is?) inkább illene a teliholdas bejegyzésemhez -bár látszólag cáfoljA ("nem az a Nap süt az égen, nem az a Nap, nem az a Hold" (?)...de ennek magyarázata messzire vezetne...

301098 2013.07.26. 21:00:36

Ezt a dalt én is a Muzsikás előadásában ismertem meg, még kamaszkoromban, ezért így is maradt meg a fejemben. Aztán mikor net-közelbe jutottam, az eredetit nem találtam, helyette ezt: https://www.youtube.com/watch?v=Ay1NiUJFssA Most már mind a kettő egyformán kedvenc. Mikor melyik vonatkozása a lényeges.

301098 2013.07.26. 21:14:46

Nem is jól írtam! Most magyarázkodhatok itt hosszasabban! Na, szóval. Ugyanaz a szöveg kétféle dallammal ismert. Az egyik az, amit te tettél fel, a másik amit én. Amit írtam, hogy a Muzsikás előadásában ismertem meg, az a te általad feltettre vonatkozik. Amikor net-közelbe jutottam, én a Barbaro-félét is kerestem, azt viszont eredetileg a Sebőék adják elő. Akkor nem is találtam meg, csak jóval később. Itt van: https://www.youtube.com/watch?v=DBjomPXS2zc

301098 2013.07.26. 21:15:51

Megzavart a kép.

13282 2013.07.26. 23:52:21

11. előbb irtam a 12-t, most olvasom...Én Kányádinál lecövekeltem annál az egy sornál, ami önállósult bennem: "valaki jár a fák hegyén".---

13282 2013.07.26. 23:57:36

14. nagyon szép ez a feldolgozás. ez a kesergős.Jobban is illik a témához. A képek is... Én egy 3. változatot ismertem meg, azt hallottam először, a 70-es évek közepén, szinjátszócsoportvezetői tanfolyamon (vagy minek nevezzem), de azt a változatot nem találom sehol, csak a fülemben benne maradt---de erre a kesergősre jobban emlékeztet a hangulata, ritmusa (drámaibb)

13282 2013.07.26. 23:59:48

ja, fentit 13-hz irtam, 14-hez ezt: de sszóval akkor mégis csak 3 változat is van! (népdalok már ilyenek!:)

13282 2013.07.27. 00:04:41

most hallgattam meg, Sebőéket. Csúcs!:)
süti beállítások módosítása