erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

"kiállítottak"

2012. március 10. - gond/ol/a

az "Auschwitzi album" vándorkiállítását elhozták

Makóra is, és mint mindenütt, készítettek egy különtablót a helyi (jelen esetben makói) vonatkozásokról is. A gettóba költözésünk körüli, másfél éves fotóm, 1944. május 24-i dátummal, (ami évekkel később került vissza hozzánk), "megtetszett"

 

a rendezőknek, gy "álltottak ki" (azaz állították ki) a Sós kávé c. antológiába megírt deportálási történetemből vett részletekkel, és elküldtem mellé apukám fotóját is.

Ő örökké 37 éves marad... én viszont igazán nem vagyok felismerhető a másfél éves fotómon, ma már mintha nem is én lennék, de elnézegetve az auschwitzi fotókat, a többi, karon ülő,  hasonló korú gyereket... akiknek nem volt visszaút..., hátborzongató, hogy csak egy hajszálon múlhatott, hogy én most, itt írhatom ezeket a sorokat, és későbbi, immár ráncosarcú portrék is készülhettek, készülhetnek még rólam, "túlélőről"... s hogy nem lettem magam is "égő áldozat"

az 5-i megnyitóra nem tudtam eljönni, de talán nem is "baj", azt hiszem megviselt volna a személyes szembesülés... de másnap, Pestről hazajőve első utam a kiállításra vezetett...

a földszinten helyezték el a makói tablót, olyan magas, hogy nem is nagyon láttam a tetejét... már nem látható messzeségbe került...

az emeleti teremben volt a tulajdonképpeni kiállítás, ami az auschwitzi, megrázó képeket tartalmazta, alig kezdtem el nézni, magányosan, odajött hozzám két ünneplőruhás lány, hogy érkezik egy csoport, csatlakozhatok hozzá ha akarok, így aztán engem is okítottak a középiskolás lányok a középiskolás csoporttal együtt... (akik aránylag tisztességesen viselkedtek - egy-két nem illő vihogástól eltekintve, de ez inkább életkorukból, éretlenségükből fakadt, mint rosszindulatból... nem is tudom, helyes-e kötelezővé tenni ezeket a látogatásokat, bár kérdés, ki jönne el, ha önkéntes lenne. Azt mondják, az iskolai csoportokon kivül nem is igen volt más látogató, meg se nagyon hirdették nyilvánosan. Bár a Hagymaház előtt ki van rakva a plakát(hibásan?) logikusabb és valósabb lenne így: "róluk, nekünk, nélkülük" (mint rólunk...)- bár ami igaz, igaz... nem kellene a zsidó sorsot külön kategóriába tenni, hanem közös veszteségként átélni azt, ami velü(n)k történt,... legalább utólag.

lányom felkérték a megnyitóra közreműködni valami irással, ő se tudott eljönni, de küldött egy szép szöveget, főleg a nagyapjáról, akit ő se ismerhetett... ezt egy gimnazista fiú olvasta fel, ebben irja:

"Mert vannak dolgok, amelyekről csak a túlélők beszélnek, és vannak dolgok, amelyekről nem kellene. A magyarországi holokauszt történetéről van aki azt mondja, hogy kibeszéletlen, és van, aki azt mondja, túlbeszélt. Mindez csak azt mutatja, emlékezni: munka. Munka annak is, aki személyesen vagy családtörténetileg  része ennek a traumának, és munka annak is, aki úgy, mint a társadalom tagja. Mert a holokauszt nem csak a magyar zsidóság, hanem az egész magyar társadalom tragédiája. Azoknak, akiknek vannak személyes veszteségeik, és azoknak, akiknek a veszteségeik nem közvetlenek, egyaránt emlékezniük kell ...."

hát emlékezzünk!

igen,  ezekre - a plakáton is látható- dávidcsillagos és bocskaisapkás! - fiúkra is... együtt.

 

 

http://www1.yadvashem.org/yv/en/education/languages/hungarian/lesson_plans/auschwitz_album.asp

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr238322558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

16940 2012.03.10. 21:23:34

Igen, emlékezzünk... És minél többen nézzék meg, akik még nem látták. Természetesen nem kötelező. Ám aki látta, zömmel visszatér ismét megtekinteni és elgondolkodni. Idővel biztosan nő azok száma, akik nem tagadják e borzalom "originális" és "unikális" voltát... Köszönöm e postot! +!

12799 2012.03.10. 21:25:29

Rólunk, emberekről. Akik kitalálták és véghezvitték, azokat nem lehet embernek nevezni.

194610 2012.03.10. 21:26:55

Keves alíz2! Remélem nem gond hogy tegezlek,bár én most annyi idős vagyok mint az édesapád volt.Nekem csak egy kicsivel nagyobb fiaim vannak (ikrek),mint a te a gyerekkori képeden.Belegondolni is szörnyű, hogy volt olyan korszak Magyarországon ahol a gyerekeket és egyáltalán embereket szervezetten küldtek szó szerint a vágóhídra.Óriási szükség van ilyen kiállításokra és minél nagyobb számban kellene elvinni rá az embereket.Az ordas eszmék gőzerővel kezdtek el ismét terjeszkedni,interneten,könyvesboltokban ,nyilvános helyeken terjed a náci mocsok,ami ellen semmi nem történik.Terjed (szándékosan terjesztik) a téveszme, hogy a deportálásokért a magyarok nem tehetnek,csak a németek,esetleg a nyilasok a hibásak,minket megszálltak stb.Holott az igazság az hogy a magyar járások,közigazgatás és a csendőrség hathatós segítsége nélkül nem lehetett volna három hónap alatt félmillió embert összeszedni és deportáni.Ezért van szükség minél több ilyen kiállításra,ahol remélhetőleg sok embernek felnyílik a szeme.

zöldhajtókás sárgapitykés közlegény 2012.03.11. 08:57:24

Minden elvesztett zsidóért imádkozom ,nyugodjanak békében ha már ilyen kegyetlen sors jutott nekik.Kár hogy NAVIGÁTOR nem volt köztük mert akkor vége lenne a sok úszitásnak és nem járúlna lényeges újság írói ,blogger aktivitásával az ellenérzések kialakulásához. Már ajánlottam neki ingyenes kezelést a pszihiátriámon,hátha le csendesedik.

zöldhajtókás sárgapitykés közlegény 2012.03.11. 08:59:45

újság író= újságíró

16940 2012.03.11. 11:52:22

Ez rettenetes. Hogy - ez ideig legalábbis - nincs több komment... Gondolataim, érzéseim annyira szomorúak, de annyira... Nem is fogalmazom meg egyiket se.

13282 2012.03.11. 12:32:55

van, amikor/aminél/ jobb a csönd, a hallgatás....

16940 2012.03.11. 15:16:20

Igen, van. Ám ez a hallgatás nem pozitív. A lokális körülményeket, történéseket nézve a témában...

57665 2012.03.11. 15:35:01

Csak remélni tudom ,hogy azért a kiállítást sokan megnézték. Nem szabad hallgatni ,mert a mások oldal folyamatosan még ennyi év és tény után is hazudik ,sajnos leginkább nálunk.

13066 2012.03.11. 19:22:43

Szia Aliz, mint írod van amikor jobb a csend, igen valóban így van, mégpedig azért gondolom, mert nem tudunk beszélgetni, és nem csak erről, pedig nagyon kéne. Sokat olvastam e borzalmas időszakról, filmeket, művészi alkotásokat láttam, voltam Ravensbrückben, és Dachauban, megtanultam, és egyben megértettem, hogy ennek még egyszer nem szabad megtörténnie, és ezt sikerült átadnom a gyerekemnek is. Úgy érzem, hogy az otthonról hozott értékeknek nagy szerepük van a világ megítélésében... Mikor Dachauban voltam akkor akaratlanul egy német iskolás csoport /16-17 évesek/ mellett álltunk meg, az őket vezető tanár tárgyilagosan nem szépítve az akkori kor borzalmait,az általam is ismert történelmi tényeket mondta, és a diákok között nem volt poénkodás megértették hogy miért is vannak ott....

13282 2012.03.11. 20:50:32

doremi, nem csak azért gondoltam, mert "nem tudunk beszélgetni", hanem mert néha a csönd is lehet válasz, az elgondolkodó, töprengő, magunkba mélyedő...( illetve, van amikor nem is tud az ember megszólalni... vagy nem tudhat mint mondani, nincsenek szavAI , MEGLEVŐ, KÉSZ SZAVAI VALAMIRE, MERT VANNAK FELFOGADHATATLAN, MEGEMÉSZTHETETLEN DOLGOK, - számomra is ez az egész még mindig az... MÁSRÉSZT IGENIS KELL BESZÉLNI RÓLA, HA MINDENKINEK NEHEZÉRE IS ESIK... másrészt : itt középiskolás diákok voltak a kiállitásvezetők (is)! saját kortársaikat vezették, tanitottak, és válaszoltak a kérdéseikre. Egyik gimnazista látogató egy alkalommal ezt kérdezte: "dehát miért üldözték a zsidókat?!! tényleg, miért?!

13066 2012.03.12. 10:11:03

Aliz, én a csend másik oldalát próbáltam megfogalmazni....

13282 2012.03.12. 10:42:27

szerintem ebből a szempontból nincs külön oldal... én, ezen az oldalon is talán inkább hallgatnék (csak néha muszáj nem...), de a kiállitáson is többnyire csendben voltam, és nem is nagyon bántam , hogy a megnyitóra nem tudtam elmenni, és a lányom sem,...és csak küldte Budapestről a kért szövegét a makói megnyitóra, amit szintén egy gimnazista fiú olvasott fel... és amikor valaki meglátta a gyerekkori fotóm alatt a nevem (amit én észre se vettem, vagy nem akartam észrevenni?) odajött és nagyon kedvesen és tapintatosan megkérdezte, hogy én vagyok az a szép kislány a fotón? mondtam, igen, én voltam, és amikor azt mondta, hogy megdöbbent, azt mondtam, hogy én is.... és utána megint csak hallgattunk... ugyan mit lehet mondani?! (Ja, és Auschwitzba sem mentem el, és nem is szándékozom - ha már egyszer "megúsztam")...

13282 2012.03.12. 10:45:54

hogy magyarázzam már el, amit azért újabban elég gyakran hallani, hivatalosan is, hogy ne legyen "külön oldal", érezzük már közös tragédiának és veszteségnek a történteket! s hogy mindig RÓLUNK szól a történet...(mint ahogy minden harang is érted szól, ne kérdezd kiért...l)

16940 2012.03.14. 18:25:18

12. Ezért munkálkodom magam is... Például: http://www.multesjovo.hu/en/aitdownloadablefiles/download/aitfile/aitfile_id/535/ (Erre ma is büszke vagyok, hogy feljött bennem...)

16940 2012.03.14. 18:32:21

Avagy (amikor valódi nevemet védve átmenetileg Mártírvédőként blogoltam, közzétettem itt a Remény c. folyóiratban megjelent töprengésemet a mai antiszemitizmus viszonyulásáról a holokauszthoz...): http://martirvedo.nolblog.hu/archives/2011/06/08/Holokauszt__antiszemitizmus/
süti beállítások módosítása