erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

arcaink

2013. július 14. - gond/ol/a

nem akartam elszalasztani a Vonzások és változások című (miért ez? mi köze Goethéhez?) kiállítást a Nemzeti Múzeumban, úgyhogy eldöcögtem oda -mármint egy döcögő busszal. Ilyenkor mindig megfogadom, hogy buszra sose ülök, de hát a biciklim se lenne épp praktikus megoldás a fővárosban. Nem lehet minden együtt...

s az tény, hogy itt kiállításból is több van... meg a Múzeum parkja bőségesen kárpótol a nagyváros zűrös-rázós-bűzös... stb kellemetlenségeiért...

(vannak itt gyönyörű helyek - csak el kell jutni odáig.- szoktam is mondani.)

A festményeket magángyűjteményekből válogatták. 18. 19. századiak. Nevesebb és kevésbé ismert festőktől. Azért látom, hogy nem véletlen, kinek ismerem a nevét... (Székely Bertalan, Barabás, Ferenczi, Szinnyei Merse, Munkácsy, Csontváry) kinek nem.

Műfajilag leginkább a portrék, az emberábrázolások ragadtak magukkal. (különösen a gyerekek, család ábrázolása - életképek.)

 

Az arcokon nem látszik az eltelt 100-200 év... Sőt. Annyira életteliek! El is gondolkodtattak. Mennyire élőek, elevenek, kifejezésgazdagok. És hogy mit fejeznek ki? Mintha sokkal több tartás, emberi méltóság lenne bennük. (mint bennünk, kései szemlélőikben)

valaha, e festmény tanulsága szerint

 ilyenek voltak a műszemlélők...

 a velencei palotában ...és

itt és most... hm...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr388322760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13118 2013.07.14. 13:09:09

hogy mit fejeznek ki? amit a festő láttatni akart, vagy amit a festmény megrendelője. ezzel szemben a fényképezőgép lencséje objektív. objektív akkor is, ha kezdetben (19. sz. közepe, 20. sz. első harmada) beállítottak a portrék. testtartásuk, arckifejezésük, a ruházatuk kifejezi a korukban elfoglalt társadalmi helyzetüket. szembenézni egy 19. századi fotón látható portré szemeivel, különös érzés. mert tudja a szemlélő, hogy egy élő ember szemeit nézi, a fotóról hús-vér ember néz vissza rá. http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_32792ggaabboo.jpg

301098 2013.07.14. 13:23:35

http://www.youtube.com/watch?v=HE4H0k8TDgw 90 éves!:))

13282 2013.07.14. 15:57:47

Hmmmm:a világért se akartam lebecsülni a fotót! (esetleg fel a festészetet, a mivességét, a maradandóságát, időállását.) Mellesleg a fgép obketdivje se mindig az, hiszen mögötte szubjectum (szubjektiv szem) működteti. (TELJESEN SEMMI SE OBjKETIV, SZERENCSÉRE!) EGYÉBKÉNT RÖGTÖN A KIÁLLITÁS UTÁN A NOTESZEMBE EZT FIRKANTOTTAM, akkor találtam rá, mikor már megirtam a bejegyzésem -akkor meg is feledkeztem róla,(de még nem olvastam a kommentedet): "Az emberek érdekelnek Gyerekek, testvérek, anyák, nagymamák, feleségek, fiúk, lányok, asszonyok, férfiak. Lejönnek a vászonról. Még a 19. századból is. Ide, közénk." Hát nem különös, hogy a régi fotókról szinte ugyanezt állapitottad meg...?:) de még van egy mondatom, amiféle mondandóm bekerült a posztba is: "Csak mintha több lenne bennük az emberi méltóság mint bennünk. " de ez is a régi fotókra és a festményekre egyaránt érvényes! "

13282 2013.07.14. 16:02:25

NYÚLÜREGE: Isten éltesse még sokéig! de nem értem, mi az összefüggés a poszttal?

13282 2013.07.14. 16:05:00

egyébként, azt hiszem tegnap láttam tévében vele egy interjút épp,- ha jól látom - nagyon huncutul csillogott ott is a szeme...:)

301098 2013.07.14. 16:46:38

Igen, bocsánat, egy kis visszakanyarodás az előző bejegyzésedhez fűzött kommentemhez, illetve, hogy ezen a képen is jól nézel ki. Nem szoktam hízelegni, így van.

301782 2013.07.14. 19:54:53

Ami azt illeti megfogott, amit az arcokról, az emberekről írtál. Egyből eszembe juttatta egy régi, azóta is többször eszembe jutó élményemet. Spanyolhonban, a Pireneusokban egy városkában jártunk. Seu d'Urgell. Valaha jelentős hely, püspökség, így hatalmas és szép katedrálisát naná, hogy megnéztük, mielőtt Andorrába tovább mentünk volna. Soha nem felejtem el a katedrális múzeumát. A reggeli órákban szinte teljesen egyedül voltunk látogatók. A csendes kő építményben emeletről-emeletre jártuk a nem túl nagy szobákat, mondhatni intim közelségbe kerülve 9. 10. 11. századi emberekről készült festményekkel, szárnyas oltárokon és festményeken. Megrendítő élmény volt, pontosan nem is tudom miért. Egy két arc, ma is kristálytisztán előttem van. Az általad hozott festmények közül a Dózse palota nagytermének megtekintése vált számomra is valósággá...a nyakam belefájdult, mert nem lehetett nem nézni felfelé..majdnem folyamatosan...egy-két bátrabb látogató lazán hanyatt vágta magát és úgy gyönyörködött a lélegzetelállító látványban. Ki a festő? Mert nem ismertem fel....mindenesetre őt is megragadhatta a mennyezet látványa.

13118 2013.07.14. 20:02:56

hm. a fotókkal előfordul, hogy készítője szándéka ellenére más lesz a mondandója, mint ahogyan azt elképzelte. példa: az alábbi fotó propaganda céllal 1933-ban készült, végül bizonyíték lett http://4.bp.blogspot.com/--8HEQyMF6P4/UU9F_bTmSHI/AAAAAAACiiM/Voz63N-hGuU/s640/Color+Photographs+of+Life+in+The+First+Nazi+Concentration+Camp,+1933+%289%29.jpg a képhez ma tartozó szöveg: The first Nazi concentration camps were hastily erected in Germany in February 1933 immediately after Hitler became Chancellor and his NSDAP was given control over the police through Reich Interior Minister Wilhelm Frick and Prussian Acting Interior Minister Hermann Göring. Used to hold and torture political opponents and union organizers, the camps held around 45,000 prisoners by 1933 and were greatly expanded after the Reichstag fire of that year.

13282 2013.07.15. 16:47:44

nyúlürege:hát köszönöm, de csak árnyékban, kicsiben, talán elmegy(ek)... ma mondta épp egy régi tanítványom, (az UH vizssgáló előtt:), hogy "jól tartom magam" (sic!)(csak a hajam "kivilágosodott":)... én meg mondtam, hadakozok az évekkel, de úgyis ők gyűrnek le... (de ez sajnos mindenkire érvényes, csak egy idő után megugrik ám! -mi meg össze...:(

13282 2013.07.16. 00:11:01

Valika: igen, engem is elgondolkodtatott ... higy mennyire élők (mint egy mágia)...Talán volt valami jogos alapja a képtilalomnak?!

301782 2013.07.16. 07:43:23

11-re igen, ez érdekes kérdés - lenne :)

301098 2013.07.17. 10:19:12

Éppen The dors-ot hallgatok: "The killer awoke before dawn, he put his boots on He took a face from the ancient gallery " The End Nem tudom, tudsz-e angolul, könnyű lenne lefordítani, de időnként olyan szentségtörésnek érzem...

301098 2013.07.17. 10:20:26

Talán ezért volt a képtilalom is, mert mindig különböző alakban.....?

301098 2013.07.17. 10:26:36

http://www.youtube.com/watch?v=NoBFhdeR9PE Itt vannak a "képek" is hozzá, amire rendhagyó módon (nem az "official" video) rákattintottam véletlenül.

301098 2013.07.17. 10:47:42

http://www.youtube.com/watch?v=bul_ZWeMBZM Hogy hogyan kapcsolódik az előzőhöz, rátok bízom a megfejtést (műelemzés:)) De most már békén hagylak, most véletlenül te voltál a soros, akit letámadtam.:))

301098 2013.07.20. 08:24:17

Miért is kéne energiacsomagoknak arcot adni? Talán, hogy jobban emészthető, elképzelhető legyen számunkra is. Még egy kedvenc, csupa arc.:)) http://www.youtube.com/watch?v=pXz8QRsxkqo

13282 2013.07.20. 10:28:02

8.Valika: utána jártam: Skuteczki Döme (van-e ki e nevet ismeri?!:)1890 körül készült festménye, amelynek címe Velencei múzeumban. ami a mennyezeti freskók szemlélését illeti, volt a VII. Hadriánban egy megkapó és meglepő jelenet, amikor Kálmán György hanyattvágta magát a szinpadon, és úgy szemlélte a Sixtusi kápona mennyezetét... (Michelangelo freskóját) Hm... Azt hiszem igy is kell tenni ..., (akkor el se szédül az ember annyira...:) talán.)

13282 2013.07.20. 10:30:23

nyúlürege : talán épp az örökös változások, változásaink miatt akarunk örökiteni is.... megálljt mondva a pillanatnak, de ez veszélyes volt mindig is (l. Goethe Faust)
süti beállítások módosítása