erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

kötés és kötés

2013. július 30. - gond/ol/a

betervezett hajmosásom közben adták le este a filmet, az Oldás és kötést -Domján Edit, Latinovits, ez a két tiszta arc nézett egyszer csak rám, azaz inkább egymásra a 21. századi  képernyőmről... a 60-as évek elejéből... nem tudtam a filmet úgy végignézni, ahogy illett volna, (igaz, már sokadszor) elejétől végéig, csak lefotóztam  őket a képernyőről, ezt a két szép, szomorú arcot.  Aztán jött volna az a nevezetes film a filmben rész...a Kol Nidre szomorú-szép, megrázó dallamára, az imasállal,

amit nem tud a szerepe szerint végigcsinálni Domján Edit - Márta (nem csoda, emlékezni nehéz - vagy lehetetlen)

--- amit nagyon szerettem volna megnézni, de nem sikerült..

míg aztán másnap, váratlanul, elejétől sikerült végigkövetni a filmet... azaz majdnem az egészet , csak közben hívott lányom telefonon...

- Láttad az Oldás és kötést...? - kérdeztem tőle, míg pergett a film előttem.

- Persze.- mondta. Ami számomra nem volt nyilvánvaló, hiszen több mint 20 évre a film keletkezés után született... (nem is volt különösebb, megnyilatkozásra késztető mondanivalója róla)

Most megnéztem a filmbetétet is. És ott kapott értelmet az a mondat, amit Latinovits-Ambrus mondott neki: hogy "folyton félsz"... Igen, a "márták" mindig félnek. Talán ma is...

Én ezekben a filmekben teljesen otthon érzem magam. Akárhányszor meg tudnám nézni. Igen, otthon vagyok bennük. Az otthontalanságukban. És egyre jobban, magam se tudom, miért. És egyszeriben annyira nyilvánvalónak tűnik, hogy miért is voltam én olyan (látszólag indokolatlanul búvalbélelt? keserű? világfájdalmas? ) amilyen. Ha nézem ezeket az arcokat... még a saját korabeli, egyetemi éveimben készült fotóim is mintha odaillenének közéjük. A kor közegébe.

Ez A kor hatalma, a körülmények hatalma. (amiről Simone  de Beauvoir irt, és Antonioni forgatta - egyébként a korai Jancsóval rokon - filmjeit. A vörös sivatagja, vagy az itteni tanyai térség , vagy a sivár  kórházi folyosó, vagy akár a művi bohémtanya sivársága - egyre megy . Mert a vergődő lélek tere...

Nincs itt oldás és kötés.

Csak kötés és kötés.

Oldás nincs.

Rabjai maradtunk elmúlt tereinknek, korainknak.

Bár vannak (voltak) (épp ők is: e két remek színész), akik kiszöktek (ki"oldták" magukat) belőle.

Az én egyetemi társaim (Belédi Ica, Kalmár Zsuzsa,,,) (tanáraim: Horváth Pista Karcsi, Pósa Péter..) is, hányan! Szomorú.

Én túléltem ezt is. Nem csak azt, amire Márta nem tud (vagy mer) végigemlékezni.

De senki se csodálkozzon, ha nem vigyorgok örökké...

s ha én is "folyton félek"... de legalább is többet a kelleténél.

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr278322786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14742 2013.07.31. 09:22:44

Nem hiszem, hogy többet félsz a kelleténél, csak tudsz valamit!:( És milyen mértékegység a "kelleténél", mihez viszonyítod, vagy ki dönti el, hogy neked/nekem/nekünk mennyi a kelleténél??? Ja, a filmet én is... akárhányszor!

13282 2013.07.31. 10:44:41

igen . az a félelem, amikor tudjuk a konkrét okát - amikor nem, az inkább szorngás. Ismerem mindkettőt, néha egymásba is mosódnak... s hogy mi a "kelleténél több", minden több..., mert egyáltalán nem szabadna félnünk, szerintem. Rontja az életminőséget! A film viszont javitja! Ez viszont a művészet titka. ez a félelemoldó katarzis...:) Hogy úgy ábrázolja a félelmet is, hogy közben feloldja a nézőét. Na, csak van itt oldás is - nem csak kötés:) - ilyen értelemben.

13118 2013.07.31. 11:26:27

félelemre szükség van, óvatossá teszi az embert. a "kelleténél több félelem" a politikában és a hétköznapokban akkor jelentkezik, ha az antiszemita és a rasszista nézeteket képviselők egy ország parlamentjében mandátum(ok)hoz jutnak. ebben az esetben nagy valószínűséggel ezek a nézetek egyre növekvő tömegtámogatást kapnak függetlenül attól, hogy alaptörvényeiben egy demokratikus országról van szó. (egyetemisták körében nagy népszerűségnek örvend a Jobbik) a szóban-forgó film a jutyubon bármikor elérhető: http://www.youtube.com/watch?v=Lu4jJ2ZzkP0

13282 2013.07.31. 14:48:53

nem hinném, hogy csak félve lehetünk óvatosak! Én nem fogadom el ezt a mondást se, hogy jobb félni mint megijedni. Nem jó egyik sem! A félelem esetleges okozóival szembe kell nézni, bátran, de nem eltúlozva a jelentőségüket még azzal is, hogy azt higgyék van félelemkeltő bennük. (Az a kutya ugrik rád és harap meg, aki megérzi, hogy félsz tőle. (s netán még támadásnak is véli, és igy "védekezik") a filmet időközben én is megtaláltam, kösz a linket, le het, hogy majd megnézem még egyszer v kétszer, de lehetőleg már félelem nélkül... ("Mert ki szépen kimondja a rettenetet, azzal fel is oldja" (Illyés)

13118 2013.07.31. 16:24:54

azt gondolom, a félelem nem egyszerű téma. szerintem minden emberben működik, csak az egyes helyzetekben nem egyformán érzi és válik óvatossá mindenki. akiben semmi félelemérzet nincs, annak élete hamar véget érhet. kicsi gyerekkorban még nincs kialakulva, ezért kell rájuk nagyon vigyázni. valóban nem jó megijedni, mert ez könnyen átcsaphat rettegésbe. ijedtséget az esemény bekövetkeztekor lehet érezni, ezért a mondás. ami meg a félelem okozóit illeti, azokkal valóban szembe kell nézni és föl kell mérni az esélyeket, s annak megfelelően cselekedni.

13282 2013.07.31. 16:43:24

senki se mondta, hogy az, semmi se az... mindennek legalább 2 oldala van, de gyakran több is:) de valójában nemigen gondolkodunk másképp ill. mást...:) végül is egyet értek...

13118 2013.07.31. 19:21:21

:) filmajánló, amíg a jutyub moderátorai le nem szedik: http://www.youtube.com/watch?v=FQON5D7HY6Y friss, a mai napon töltötték föl.

301782 2013.07.31. 20:51:54

Szeretem ezt a filmet is, mint oly sok más régi magyar filmet. Nem csoda. Nagyágyúk egy nagyszerű filmben. Természetes, hogy mélyen "vág" még annak az embernek is a lelkében, kinek nem volt közvetlen élmény a " A kor hatalma, a körülmények hatalma" az említetteket tekintve. Most kihagytam a filmet. Nem is tudom, miért.

13282 2013.07.31. 21:16:28

olyan furcsa, hogy "régi magyar film"-nek aposztrofálod....:) (minden relativ...de hát fél évszázados, valóban...) ... Aki nem élt akkor még, annak olyan lehet, mint nekem a 30-as évekbeli filmek...pl. Azokat is megnézem, de másképp, azok mintha szembementek volna a történelemmel... vagy valóban más a történele annak , aki megélte... akármilyen korról is va szó... Persze vannak hiteles és nem hiteles filmek is... Azért itt az irodalmi alapanyag is rangos volt... Én találomra nézek filmeket (is), de néha nagyon "kifogom", mintha a sors tudná, mit akarnék szivesen megnézni, mindig meglep valami jóval...:) (illetve a rosszakról gyorsan át vagy kikapcsolok:) (a történelemből már nehezebeben tudnék! akár tetszik, akár nem!:(
süti beállítások módosítása