erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

"Ha majd öreg leszel..."...

2009. február 19. - gond/ol/a

Ha majd öreg leszel..." hallom a tévéből a jól ismert, de egyre ritkábban hallott, különösen sokszínű, tartalmas hangot, s látom az (épp ma!) 20 éve már meghalt színészt, egykor  színész-ideálomat: Kálmán Györgyöt, már öregnek, ősz szakállasnak, de a film jóvoltából megtévesztően élőnek.  Élőbbnek, mint a mostanában, mobilkeretben versmondó ifjakat..., Micsoda megszólító tekintete van!, s ő nem csak mondja, hanem éli, s adja át a verset..., s közben még ki is mosolyog belőle, bölcsen

"Ha majd öreg leszel..." és beleborzongok, magam is. (az vagyok! - az "lettem")

József Attila is írt egy hasonló verset: Majd megöregszel... , de ez régebbi jóval: Ronsardé -a költő neve is elhangzik a - róla szóló - versben, de a jó előadóművész úgy is mondja a verset, mintha azonos lenne a szerzőjével, mintha róla és - természetesen - rólunk szólna! (Ha majd öreg leszel, és este gyertyafénynél /tűz mellett üldögélsz, s az orsót pörgeted,/csodálkozva fogod zümmögni rímemet,/hogy egykor mint a vers tündére bennem éltél.") Kálmán György úgy mondja!..., (jaj: mondTA!)  (mintha ő lenne Ronsard, és aki hallgatja, "a vers tündére") miközben minden versmondásában, minden szerepében ott volt az ő mindent átvilágító intellektusa, érzékenysége, összetettsége... utólérhetetlensége. Hogy elment! És úgy, hogy alig vették észre! Már mielőtt elment, elfelejtették... Milyen hálátlan is a "közönség".... Vajon hányan ismerték föl a tévében azok közül, akik a kezdés után kapcsolódtak be a Vers mindenkinek sorozatba, most amikor ezt a Ronsard verset mondta!? a végén csak Ronsard szoborportréja,  neve és élete számokban: Pierre Ronsard (1524-1585) jelent meg a képernyőn.... De hát Kálmán Györgyöt már életében elfelejtették, méltatlanul, túl korán. Hallottam egy rádióinterjút, élete vége felé készült, már betegeskedett, s arról beszélt, hogy nincs "utóda", amit ő képviselt az lezárult (vele), nincs kinek átadja..., pedig őt annyira érdekelték a fiatalok, hogy be is járt próbákra... Hálátlanok vagyunk?.. Én is... Valamikor, nagyon rég, kivagdostam a rádióújságból az összes fotót, amin rajta volt. (sok fotót, sok szerepe volt! tévéjátékokban, filmeken, nem csak színházban, versműsorokban), ez egy borítékban vagy egy dobozban volt eredetileg, de valahogy szétszóródott...., elhányódott, és (már nem volt fontos?) nem szedtem össze!

Most is milyen  gyéren és méltatlanul szedegetem össze ezeket az - őt méltatni próbáló - gyatra szavakat...

De hát talán nem is mi vagyunk hálátlanok! Ez az idő múlása, elmúlunk, elmúlik minden; ők is, akik figyelmeztetnek erre: Ronsard 1585-ben, Kálmán 1989-ben, és akik most hallgatták őket, azok is.

"Én a sírban leszek, csonttalan árny, aki
mirtuszlombok alatt kínjait piheni;
te öreg néni a tűzhelynél, aki fázik,

s bánja szerelmemet, és hogy megtagadott.
Élj hát, higgy nekem, és ne várd a holnapot:
rózsa az ifjúság, élvezd, amíg virágzik! "


De hát hol van már azóta az az öreg néni is , aki Ronsard szerelmét egykor megtagadta?!

S meddig virágzik a rózsa ifjúság?..

De a vers megmaradt - évszázadokon át. A színész előadása is évtizedek óta...

Mi meg "elgondolkodhatunk", mint a megszeppent gyerekek az óvodában, óvó néni feddésére...

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr708322216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11815 2009.02.19. 23:19:41

Kerestem neked (nekem) ajándékot! Nagyon szerettem! http://www.indavideo.hu/video/Arany_Janos-A_bajusz-Kalman_Gyorgy

kapitanyg 2009.02.20. 06:29:48

Van egy Dsida is - teli békével, szeretettel, megbékéléssel, elfogadással. Majd nyolcat üt egy öreg óra és öregek leszünk mi is. Szoknyád meglibben suhogóra, ősz fejemen barátpilis. Mellénk az este ül le gyorsan, faggat, mint régi jóbarát - S mi iszunk együtt mosolygósan, köhögősen meleg teát. Szívünkben még a régi nyíl van, de már jólesik, nem sebez, s ha pápaszemünk összevillan: a közel olyan messze lesz. S a messze olyan közel szárnyal. Megölellek hallgatagon... És vén mesefák illatával száll be a szél az ablakon. (Emlékszel, Babett, a Klárisokra, a Blogfaluból?)

kapitanyg 2009.02.20. 06:40:38

És Yeats! A Szabó Lőrinc-féle fordításban. Majd megkeresem, most nincs időm :(

kapitanyg 2009.02.20. 06:43:00

William Butler Yeats WHEN YOU ARE OLD HA ŐSZ LESZEL S ÖREG (Szabó Lőrinc) Ha ősz leszel s öreg, s est közelít, S tűz mellett bólongsz, vedd le könyvemet, S olvass, lassan, s álmodd vissza szemed Puha tekintetét s mély árnyait; S hogy hányan szerették az ifjúság Gyönyörét benned, hazug s hű szívek; De egy férfi zarándok lelkedet Szerette, s romló arcod bánatát; És suttogd el, búsongva, míg a rács Izzik, hogy szökött meg a szerelem, S hogy vonta, túl az égi hegyeken, Arcára a csillagok fátyolát.

kapitanyg 2009.02.20. 07:09:58

Ne haragudj, Alíz, hogy most a versekhez "kapcsolódtam", és nem Kálmán Györgyhöz. Szerettem Kálmán Györgyöt.

11815 2009.02.20. 07:16:15

:)) Persze, hogy emlékszem! Nagyon szerettem a gyűjtögetést!

12318 2009.02.20. 09:08:21

Kálmán György, az egyik kedvenc volt! Ami igazán megmaradt bennem, a sok szép alakítása közül a: Hetedik Hadrian a régi Nemzetiben. Nagyon sok darabban láttam ott.

13124 2009.02.20. 09:43:38

... és az állomáson állunk - ahol integetni kell. De a bucsura(?) már senki se figyel. (látod már ez sem megy.) Sajnos Kálmán György életében - nekem - negatív volt. Gyerek voltam még és a szerepei (pl Sellő a pecsétgyűrűn) annyira ellenszenves volt. Később látam róla készült filmet. Csodálom Őt is mint a többi "nagy"-ot (Pécsi Sándor - TV-ben láttam az Éjjeli menedékhely-ben először) "... de hol van a tavalyi hó?"

13709 2009.02.20. 14:29:31

Kedves Aliz2! Nagyon megérintett, amit írtál.Vajon gondoljuk-e , hogy a ma kapott virág, ami az asztal közepére, majd később papír közé, aztán esetleg fiók, szekrény mélyére kerül, végül padláson rosszabb esetben tűzben köt ki? Vagy egy fénykép, amin készültekor még ketten mosolygunk a lencsébe és olyan fontos akkor mint egy szentkép, idők múltával megfeleződve várja a végső megsemmisítést? Persze, hogy nem.... de azért a virág is, a kép is, minden ami jó volt, szép volt, ott marad belül, bennünk és előtolakodik, helyet kér, amikor szükség van rá...

13282 2009.02.22. 16:04:51

Köszönöm az együttemlékezőknek...
süti beállítások módosítása