erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

"szentföldön"

2009. szeptember 02. - gond/ol/a

...igen, ma ott jártam....

bár nem kellett hozzá kilométereket zarándokolnom

elég volt Budapesten lennem, és ott elmenni a Szépművészeti Múzeum jeruzsálemi kiállítására, majd a Zsidó Múzeumba, Capa izraeli fotókiállítására, este meg a Dohány utcai zsinagógába, a Zsidófesztiválra, Palya Bea szefárd koncertjére

de beszéljenek a képek:

a Szépművészeti Múzeum látványa önmagában is élmény, kilépve a földalattiból, s egyre közelebbről látni

 

 

innen már jól látható "A SZENTFÖLD ÖRÖKSÉGE - KINCSEK A JERUZSALEMI IZRAEL MÚZEUMBÓL"  kiállítás plakátja is , ahova igyekszem:

 

bent már tilos a fotózás , időszaki kiállításokon, de kijövet tudok venni képeslapokat, amik segítenek felidézni a hermetikusan elzárt termekben látható "kincseket":

 

Templom-tekercs, Qumran

 

A ruzsini rabbi imakönyve

 

 

A torinoi lepel

 

Chagall imádkozó rabbija

-----

A Zsidó Múzeumban 3-kor nyílt Capa fotókiállításra már csak fél órával zárás előtt értünk be, de azért meg tudtuk nézni.... izraeli felvételeket láthattunk a 48-s és utáni időkből, harcos, és bevándorló (aliázó) képeket (akkoriban lelkesitettek be engem is még óvodásként a Mizrahiban úgy, hogy követeltem anyukámtól a hátizsákot, mert én is menni akartam Erec-be... , hát most látom a képeken, ott se várt volna könnyű sors...)

(a fotókon ott a gépem vakujának nyoma ,  de nem tudom nem feltenni - nekem így is sokatmondók):

 

 

 

 

 

kb.ilyen idős voltam én is 1949-ben..., mint ez(ek) a kisgyerek(ek) itt...

......

A Dohány utcai zsinagógába jóval a 7 órai koncertkezdés előtt bementünk, beültünk...

de legalább külön is tudtam gyönyörködni a zsinagóga szépségében és ezúttal fotózni is ; először oda néztem, a karzatra, ahol valaha - '45-ben! nagymamámmal, voltam.... ez személyes emléktöredékem a legkorábbi visszaidézhető időmből - és nem elmesélés alapján tudom; évekkel ezelőtt kislányomat is oda vittem fel, ugyanarra a helyre ültünk, ahol én a  nagyanyámmal:

jó felnézni a mennyezetre is:

 

előttünk, lent meg már folynak az előkészületek a közeledő koncertre:

 

ami remek volt. Palya Bea szefárd (zsidó) dalokat énekelt, meg törököket, bolgárokat, magyarokat - és mind szinte ugyanazt az ősi elementáris erőt és élniakarást - és -tudást sugározta... Minden dala az életszentségről szól...

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr108322324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13190 2009.09.02. 07:35:38

Nagyon szép a képes beszámolód, magam is sok könyvet olvastam a régi időkből, Leon Uris által. Ha géppel fényképezel, vedd le a vakut, vagy kint napfényben végezd, ha van szkennel az még jobb. ( A legtöbb fényképezőgépnél van olyan funkció, hogy múzeumi felvétel, leveszi a vakut és a hangot, nem szabályos, de stikában elég jó fotókat lehet készíteni. )

13005 2009.09.02. 08:28:19

Nagyon tetszik a szép beszàmolod! Capa képeiröl van egy gyönyörü kötetem, a képeit igy elöbb ismertem, mint a személyt. Chagall müvészete èppugy közel àll hozzàm, képeit felhasznàltam az oktatàsban is. A koncertért nagyon irigyellek, mert az élmény csodàlatos lehetett!!! :)

13282 2009.09.02. 09:49:04

árpapa, köszönöm, a tanácsot főleg- lányom is szokta ajánlgatni, hogy vegyem le a vakut (szégyellem, de sose találom, hogy kell, hol kell...:) ahol nem lehet fotózni, ott nem teszem, de sokszor lehet, ill. kell fizetni 300Ft-ot , fotódijként...

13282 2009.09.02. 09:53:22

georgia köszönöm... mondták a képek előtt a múzeumban is más látogatók, hogy biztos megvannak ezek a fotók is az albumában, csak nem tudtam ellenállni, hogy magammal is vigyem a gépben ezeket az élményeket... Chagall meg?! hát igen... :) csodás volt a koncert, (szefárdVARÁZS valóban!)tehetnék fel videoklipet, de az nyomába se jöhetne... ez is egyszeri és eredeti volt, és ismételhetetlen...

FENTE LEVENTE 2009.09.02. 18:40:43

Jelentsék,jelentsék,tovább jelentsék,aki a legtöbbet hazudozza összevissza az győz.Forró gőz áztassa"Fente basa" hasa tájékát,és árnyékát a sötétség vegye magába,mert a gyáva száz vékát csak dugva fonogatja.Írok,írok,nincsen neki foganatja,bár mondatoknak témáját a foga adja?Tehetetlen magyarok,ti kábultak!Rányúltak eszetekre és átmosták izlésük szerint,a politika elit?Politika érti a dolgát,rabszolgát faragtak emberből,s állatból...Magyar csinálj állatkertet házadból,majd szarvak között bőgeted éhező életed?EZEK NEM VERSEK.Idehaza rosszabbul mennek dolgaink?Idestova ébren dolgoznak álmaink,s szegényebbé forgácsolódnak céljaink?Ördöngős rögös utakon,az árokban kutatom szennyünknek mocskosságát.Lelkünknek tisztaságát már homályos ködök borítják,s szorítják magyar ember szakadozó országát?Baloldalról naphosszat Orbánoztok,Viktorunkkal a jó katonánkkal elég sokat foglalkoztok.Jobbról balra fogjunk össze,és kérjük meg az amerikai Obamát:kérjük,kérjük,ahol érjük.Én azt nem hiszem el,hogy Obama ma ne tudná ellátni Magyarország elnöki feladatát.Ő udvarias politikus,tehát a felkérésre nem mutatna nekünk jó nagy fikuszt az orrunkra.Holnapra rászállok minden fórumra,mert ló rumra háromra részegedjék le,de ne engedjék vágtatni józan emberek között a megbokrosodott,házhoz honosodott állatot.Sikamlós,omlós rossz szöveget nyeldesünk lefelé gyomrunkba,mert mi elcseszünk jót,mikor két ballábbal cselezünk ész nélkül,és orrunkba akasztott karikák hullahoppot táncoltatnak velünk a nagytőkések kedve szerint.-Fente te megint túllőttél a célon,ezért vékony törések keletkeztek életed süllyedő hajóján."Anemjóját",ne hajolj át oda,hol szálloda száll oda a vendégekért.Írásaim végeként,az én küldetésem véget ért.Van aki tanul,és van akit tanítanak.Én soha nem arra a mondatra figyelek amit írok,mindig a következőre előre összpontosítok.Sziasztok.
süti beállítások módosítása