erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

Capa-nézőben

2010. március 06. - gond/ol/a

kikísértem lányom Szegedre a 15,50-es IC-hez, (megcsináltam előtte a szokásos pillanatfotóimat róla, most már dátumostul - kaptam is egy kétes "bókot" - hogy olyan vagyok, mint Nádas a körtefájával, amit minden mozzanatában lefotózott..., szóval lehet, hogy a "körtéfázásaim" is juttathatták eszébe lányomnak ("körtefámnak"), hogy eszembe juttassa, hogy megnézhetném most akár a Capa fotókiállitást a Móra Múzeumban. Szót is fogadtam, gondoltam soha jobb alkalom; 4-6-ig bőven van még időm rá, s bár a Centrumban is akartam vásárolni ezt-azt, az úgyis 7-ig nyitva.

A Mórában meglepetések fogadtak; ruhatár, kávézó, mindez még nem volt "legutóbb", rám is pirítottak, hogy jórég lehettem akkor itt, mert már 2006 óta megvan mindez... nekem még azokból a régi időkből vannak eleven emlékeim a Móra múzeumból, mikor idejártunk (az Egyetemi könyvtár mellett) főleg vizsgaidőszakokban, az emeleti termekbe, ahol a (Somogyi) könyvtár volt, nyikorgó galériájával és kényelmetlen székeivel, de termékeny csöndjével , amiben lehetett elmerülni az ósdi könyvek fölött. (Azóta a könyvtár külön "palotát" kapott, a Dóm-mal szemben - s maradt az egész klasszikus épületre a múzeum.)

A pénztárnál megkérdeztem kb. hány fotó van itt most kiállitva, tulajdonképpen azt akartam tisztázni, nem ugyanaz-e ez a kiállitás , mint amit nemrégiben láttam a Zsidó múzeumban, a pénztárosnő felvilágosított, hogy nem számolta meg hány kép van, de 3 teremnyi, plusz még egy videon is láthatók valamik...

mikor beléptem, ahol a teremőrnők rögtön balra tereltek az egyik (első?) terembe, nyilvánvaló volt, hogy ezek más képek, mint amiket már láttam; a világjáró (világfotózó, világhirű) fotós képei országok szerint voltak csoportositva, Izrael -ből 3 kép volt, a 3. terem végében. És mellette a kikapcsolt tévé! Hogyhogy. Minden múzeumban eddig azt tapasztaltam, hogy a  videók állandóan be vannak kapcsolva, hogy a látogatók nézhessék, amikor csak akarják. Rá is kérdeztem, attól tartva, hogy elromlott a készülék?, mire azt a meglepő felvilágosítást kaptam, hogy azért kapcsolták ki, mert  1 órás a videófilm időtartama, és 5-kor már zárnak (mellesleg én 6-t tudtam), és 1 óra már nincs zárásig! És olyan kellemetlen nekik(!), hogy ha be van kapcsolva a videó, mindig végig akarnák nézni a látogatók a filmet... 16óra 12 perc volt ekkor! Hát több mint 3/4 órát még lehetne nézni abból a filmből, belenéznék - mondtam... bár nem túl határozottan, bár kissé kiakadva; viszont két nő mögöttem határozottabban  bár udvariasan kérte a teremőrnőt, hogy kapcsolja be a készüléket, aki nagynehezen és méltatlankodva hajlandó lett rá. Majd kiderült, hogy Cap- fotók tömkelegét lapozott végig a film... amibe bármikor be lehetne kapcsolódni, és bár néztük volna végig - a biztonsági őr pont 5-kor kikapcsolta a gépet - (a teremőrnő már sehol se volt, úgy látszik, már 5 előtt lelépett) de kár lett volna kihagyni ezeket a fotókat, a  videóról, sőt el is határoztam, hogy visszamegyek (korábban) megnézni a most nem látható képeket is még. (Amúgy időközben fölsorakozott mögöttem egy teremnyi nézőközönség, a két nő meg megköszönte, hogy szóltam...)

Lenyűgözött, hogy Capa mennyire  valóban "közelről" és milyen intenziv jelenléttel vette fel a jeleneteit, (akár a háborúsakat akár a békésebbeket) - úgy, hogy annyira jelen van és minket is jelenléttel ajándékoz meg a fotókon, ugyanakkor láthatatlan ez a jelenlét... mintha egy mesebeli láthatatlanná tevő  sipkával a fejünkön nézhetnénk e képeket, nagyon emberi embereit. De hogy tudott Capa is észrevétlen maradni?, nem is értem! (egy-két lencsébe tévedő tekintetű arcot látok csak... igaz többnyire olyan tragikus jeleneteket ábrázolnak a fotók, amiken az alanyainak "kisebb gondja is nagyobb volt annál" , hogy egyáltalán észrevegyenek egy fotóst... (?)

pedig bizonyára közel ment hozzájuk Capa, hiszen szinte ars poeticája volt ez:

"Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel"

Hát az ő képei több mint "elég jók" - , valószínűleg közel is volt... és közelre hozta nekünk is, amit látott

olyannyira közelre merészkedett, hogy végül is - 40 évesen - egy haditudósitás közben  - Vietnamban, taposóaknára lépve - érte a halál... (mintha hires képében A milicista halálában saját halálát is előképezte volna)

(Robert Capa eredeti nevén Friedmann Endre Ernő Budapesten született, 1913-ban, és a növekvő antiszemizitizmus elől emigrált Párisba 1933-ban, majd az USÁba. )

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr468322390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

54807 2010.03.06. 22:57:22

Plusz pont egy szögeditől

13282 2010.03.06. 23:20:25

kösz, de mög is köll nézni a fotókat a múzeumban! (a videon is!) (vagy már mög is történt?)

54807 2010.03.06. 23:37:37

Nem, pedig kaptam meghívót, de el voltam havazva. Viszont jó, hogy idekukkantottam, mert így nem felejtem el, úgyhogy kösz. üdvözlet!

13282 2010.03.07. 00:04:42

április valameddig van nyitva... van idő!:)

13709 2010.03.07. 06:57:38

hát bizony furcsa, amit a videós tájékoztatóról irsz...ez a hozzáállás bizony nem látogatóbarát.. Capának egy kiállitását Bp-en én is láttam már..Képei annyira erőteljesek, annyira mély érzelemeket kavarnak...Én mindig legyökerezem előttük..Szóval csodásak.... Viszont elgondolkodtam azon, a közeli látásmódon, amely szó szerint akár életveszélyes lehet... Maradjunk a felszínen? Maradjunk távol? Nehéz ügy....vagy egyszerüen válogassuk meg, mit vegyünk igazán komolyan, mert életünk egy-két komolyan és mélyen átélt vállalása is nagy kockázatokat rejt, mindig nem szabad túl közel menni... üdvözöllek Valéria

53922 2010.03.07. 08:56:25

szia Aliz, ez , ha jól sejtem, az a vándorkiálítás, mely 2,5 évvel ezelött járt itt nálunk, éppen a Nobel-díj ünnepségek idöszakára esett, s a Nobel Múzeumban! Ennél jobb reklámot nem is kaphatott volna Capa - nohe neki igazán nincs szüksége reklámra... Mindenesetre örültem az idözítésnek, mely tán anank is köszönhetö, hogy a stockholmi NM intendánsa egy volt magyar N-díjas unokája, proff.Barany.... A kiállításra elvittem diákjaimat is, akiknek fotót tanítottam. Ha a nevét nem is, de sok képet ök is felismertek ... Nagyszerü volt! :)

ossian 2010.03.07. 09:36:21

Üdvözöllek Aliz, és bocsáss meg. Valériáról lenne szó, a blogjáról. Nem jön be - a fájl elveszett - mi van? Hátha ide kattint még. Egyre furcsább ez a nolblog, Kint van a frissülőben és nem látható mégsem. Köszönet: oosian

ossian 2010.03.07. 09:47:51

Már megtaláltam egy másik postját, kösz, és elnézést a privát témáért. Itt Szögedébe' gyönyörű napos idő van. Egy nagyobb séta, és Móra hajdani székhelye - éppen jó program. :-) üdvözlet: ossian

13282 2010.03.07. 10:15:48

Valéria, ugye? köszönöm az egyetértést... és nagyon érdekes és továgbbgondolkodásra késztet, amit irsz...! a közelmenés mindig kockázatos, de ....!

13709 2010.03.07. 10:21:29

kedves Aliz, ez az egyik legrázósabb dilemmám....hozzáteszem...van még jónéhány...most, hogy ilyesmiről irtál, ismét előjött a téma... Nehezen tudok magammal is zöldágra vergődni ebben a kérdésben..:))) üdvözöllek

13282 2010.03.07. 10:22:35

delisa, nem tudom, ugyanaz-e, mert 2008/9-ben a Magyar Nemzeti Múzeum megvásárolt vagy 1000 Capa-képet - s ezekből lett a kiállítás. (de persze van még 2 sorozat ugyanebből, máshol) De mindegy is... minden Capa-kép élmény! Barany nekünk egyébként rokonunk!!!! :) (nagyanyám: Bárány Mária - de nem csak névrokonságról van szó!) Jó, hogy elvitted a diákjaidat, ők (még) nagyon fogékonyak. Én is elvinném, ha nem lennék már nyugdijas!:(

13282 2010.03.07. 10:29:27

kedves Valéria, én is így vagyok ezzel!!! és milyen furcsa véletlen, épp tegnap esett ki egy régi naplómból egy cetli , amit 1967-ben irt-idézett nekem "féltő szeretettel" egy idősebb kolleganőm, a névnapomra, bizonyára nem ok nélkül: "Ha akarsz lenni kicsit boldogabb, Tartsd kicsit távolabb a dolgokat Magadtól, s nem fognak gyötörni! . Ne ismerkedj a dolgok lényegével, Csak friss hamvával, csillogó színével, Akárcsak a fecske a víz tükörével" Hát.. azt hiszem nem tartottam be ezt a tanácsot.... (engem mindig a dolgok leglényege érdekelt, most is...:) Igaz, bonyolultabb ez a kérdés, mert Kosztolányi pl. azt mondja (igaz, a "felszines" alteregójával, Esti Kornéllal), hogy "míly sekély a mélység, és míly mély a sekélység"...:)

13282 2010.03.07. 10:33:15

Kedves Ossian, örülök, hogy megoldódott a apronlémád Valeria blogjával, de ha itt ráklikkelsz a nevére, az összes blogja előjön! Annak is örülök, hogy süt a nap Szögedébe' (nem is csoda, az a legnaposabb város), de most itt is, Makón is süt!!! Jó sétát a Móra Múzumba, és jó idótöltést Capa képei közt!
süti beállítások módosítása