erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

Radnóti levélrészlet, még egyszer...

2009. május 13. - gond/ol/a

Radnóti konferencián vagyok régi Alma Materemben, (de egy új konferenciateremben), ma is, holnap is (amikor a doktoranduszok közt lányom is  előadja mondandóját, az Ikrek haváról - - a Tiszatájban, a májusi  Radnóti emlékszámban már megjelent a teljes változata; lásd e folyóiratról  - is - az ismertetést a Literán itt)

Szép, de el is várható, hogy Radnóti egykori alma matere többféleképp is megemlékezik egykori tanítványáról. Bár itt most inkább csak a helyszin  (a helyszini doktorandusz eladók), ami ezt az aspektust kifejezi. De az első nap előadói nem is kifejezetten helybeliek, igy is van ez jól, Radnóti is jócskán kinőtte -verseivel- Szegedet...

Minden előadásban van valami - az ismétlődések ellenére is -, amit magunkkal vihetünk.

Radnóti Komlós Aladárnak -identitásáról írt- "híres" levele az, amit  megkerülhetetlenül szinte mindenki idéz  (-ne, mert a vége felé már csak mosolyogva utalnak rá)- bármi is legyen a témájuk. Este a  - már másodszorra , s most olykor megkönnyesedő szemekkel végignézett, -hallgatott (a Nem tudhatom-ot mondott) Bálint András esten újra elhangzik! De hogy! Egyszerre élni kezd a szöveg! Ahogy Radnóti gondolhatta ezt a nagyon bonyolult, (polivalens?) érzést: A szobám falán három „családi kép" van, három fényképmásolat. Barabás egyik meglehetősen ismeretlen Arany-festményének máso­lata, ugyanerről a festményről külön a fej, és Simó Ferenc egy nemrégiben fölfedezett festményének másolata az öreg Kazinczyról. A Kazinczy-képről csaknem mindegyik „nem bennfentes" látogatóm, de az Aranyról is sokan (nem a közismert, népivé stilizált arc) megkérdezik: „a nagybátyád?" vagy „a roko­nod?" Igen, - felelem ilyenkor, Arany és Kazinczy. S valóban nagy-, vagy dédnagybátyáim ők. S roko­nom a hitétváltó Balassa, az evangélikus Berzsenyi és Petőfi, a kálvinista Kölcsey, a katolikus Vörösmarty, vagy Babits, avagy a zsidó Szép Ernő, vagy Füst Milán, hogy közelebb jöjjek. S az ősök? A Berzsenyi szemével látott Horatius éppúgy, mint a zsidó Sala­mon, a zsoltáros Dávid király, Ésaiás, vagy Jézus, Máté vagy János, stb. rengeteg rokonom van. De semmiesetre sem csak Salamon, Dávid, Esaiás, Szép Ernő vagy Füst! Vannak távolabbi és közelebbi roko­naim. Nem mondtam ezzel újat Neked azt hiszem. Ezt így érzem és ezen a „belső valóságon" nem vál­toztathatnak törvények.-
Zsidóságomat soha sem tagadtam meg, „zsidó fele­kezetű" vagyok ma is (majd később megmagyarázom, miért), de nem érzem zsidónak magam, a vallásra nem neveltek, nem szükségletem, nem gyakorlom, a fajt, a vérrögöt, a talaj gyökért, az idegekben remegő ősi bánatot baromságnak tartom és nem „szellemisé­gem" és „lelkiségem" és „költőségem" meghatározó­jának. Még szociálisan is csupán botcsinálta közös­ségnek ismerem a zsidóságot. Ilyenek a tapasztalata­im. Lehet, hogy nincs így, én így érzem és nem tudnék hazugságban élni. A zsidóságom „életproblé­mám", mert azzá tették a körülmények, a törvények, a világ. Kényszerből probléma. Különben magyar költő vagyok, rokonaimat felsoroltam s nem érdekel (csak gyakorlatilag, „életileg") hogy mi a véleménye erről a mindenkori miniszterelnöknek, Maróthy-Meizlernek, Féjának, vagy Sós Endrének. Ezek kita­gadhatnak, befogadhatnak, az én „nemzetem" nem kiabál le a könyvespolcról, hogy mars büdös zsidó, hazám tájai kinyílnak előttem, a bokor nem tép rajtam külön nagyobbat mint máson, a fa nem ágaskodik lábujjhegyre, hogy ne érjem el gyümölcsét. Ha ilyes­mit tapasztalnék, - megölném magam, mert másként, mint élek, élni nem tudok, s mást hinni és máskép gondolkodni sem. Így érzem ezt ma is, 1942-ben is, háromhónapi munkaszolgálat és tizennégynapi bün­tetőtábor után is, - (ne nevess ki, tudom, hogy meg­jártad a háborút, de az más volt, nem volt megalázó) kiszorítva az irodalomból, ahol sarkamig nem érő költőcskék futkosnak, használhatatlan és használatlan tanári oklevéllel a zsebemben, az elkövetkező napok, hónapok, évek tudatában is. S ha megölnek? Ezen ez sem változtat.
"

...és megölték.

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr138322268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11812 2009.05.13. 11:33:31

ezt nem is ismertem. köszönöm, hogy feltetted!

11812 2009.05.13. 11:34:43

A Rqdnóti estet én is láttam, de az valamikor nagyon régen volt, nem is tudom tíz vagy inkább húsz- esetleg 25 éve. Mióta van Radnóti Színház? mert én még az elején....

15638 2009.05.13. 12:36:41

Bevallom, én sem ismertem. Örülök, hogy olvashattam, köszönöm. Ide nem érhet fel a szenny!

13709 2009.05.13. 13:03:05

Szegény, szegény Radnóti, nem védte meg a rokonsága sem.... Kedves Aliz, ez a levél hátborzongató volt... köszönöm....

13282 2009.05.13. 14:08:49

kalimpa, malmos akkor duplán örülök, ha még nem olvastátok, hogy most igen... (a Naplóban is megtalálható)

13282 2009.05.13. 14:10:39

kaplimpa, ez nem az a (régi) Radnóti est! merőben más! nem véletlenül találta fontosnak Bálint András, hogy ezt is megcsinálta, ez róla (az ő identitásásról) is szól - vallomásosan...

13282 2009.05.13. 14:12:01

4. Valéria "...sem emlék, se varázslat"

13709 2009.05.13. 14:14:03

Igen Aliz, azonnal erre gondoltam én is....

FENTE LEVENTE 2009.05.13. 17:48:10

"BATYUBA SATUBA TUBA CSUPA KUPA BÚCSÚBA SUBA BUTA SZOCSIBA CSÍP A LIBA KOCSIBA IGAZIBA MOZIBA AZ IPARIBA." Ha őrült vagyok hátaztán, kecske is lovagol a káposztán. Ha én lennék Orbán Viktor akkor a teljes MSZP-t magam alá ültetném és adnék nekik két pofont majd rájuk potyogtatnám a magas plafont,s megkérném őket a Fidesszel együtt,hogy kézen fogva szépen vonuljanak ki a magyar politikából és hagyjuk hazánkból a politikától távol tevékenykedő független nem ügyetlen szakértőket,az aranyat érőket dolgozni,dolgaikat megvalósítani.Az országot kár tovább eladósítani,elutasítani a pozitív lehetőségektől. Tények?Magyarországon egy bizonyos réteg nagyon meg van fizetve,de a többség meg sietve le van sajnálva a kevés bérükkel,kevés jövedelmükkel.Politika sok hibát követett el,de egy nagyot biztos.Naponta bevonta kisembereket a politizálásba és vonult olyan állásba,hogy rájuk sokat hivatkozik. Balosok és jobbosok,közös tusakodósok!Elkeserítő a vitatkozásotok az ország rovására.Lelkesítő szorgalommal taszigáljátok a többséget a nyomorba? Politikai temérdek érdek érdekes helyzetben,esetleg jobbik esetben,érződik pozitív hatása az emberi tartásra.Hogy lehet így kicsinyke kis magyarországon itt élni,ha okok nélkül testvéreinket is el tudjuk itélni,később talán még máglyán is égetni?
süti beállítások módosítása