erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

...emlék és varázslat

2009. május 23. - gond/ol/a

A Holokauszt emlékközpont különös, ünnepi hangulatú és magasztos belső terében  - csütörtök este - megidéződött Radnóti Miklós alakja, szelleme egy Radnótival elkötelezett színész (Bálint András) és négy - Radnótit tanító - tan

ár személyében. (Az estet Vári György az emlékközpont munkatársa vezette le - akinek Radnótiról szóló emlékírása épp aznap jelent meg )

Bálint András szinte végig - mint Radnóti hű és ihletett tolmácsolója  volt jelen, saját reflexióit, személyét most - az épp ezt is firtató kérdések ellenére - háttérbe szorította -annál inkább  jelenvalóvá és élővé tette Radnóti emlékét (másnap tűnt fel az MTA könyvtár Radnóti kiállításának egyik kinagyított Radnóti portréját nézve, hogy mennyire emlékeztet ez a kép kifejezésében az őt meg-megidéző , Radnótivá-lényegülő színészére... mint ahogy említette is, hogy amikor valamelyik költőről előadóesteket, esteket tart azokká  is lesz, így lett Arannyá, Kosztolányivá, Máraivá, és most (már nem először) - és most úgy tűnik tartósan: "Radnótivá" - hiszen az se lehet véletlen , hogy épp e Radnóti műsora lehetett "ürügy" arra is, hogy elmondhassa, megvallhassa a saját -zsidóság(á)hoz fűződő "nehéz" - a költőével sok szempontból analóg -viszonyát is... hát hogyne kezdene hasonlítani rá!!! mint ahogy valamennyiünkre  is mennyire hat Radnóti! (Csak legfeljebb nem az arcunkon hagyva nyomot, bár a belső arculatunkon - biztosan!)

S bár az elhangzó nyitó vers a "Sem emlék, sem varázslat" volt -  mégis, itt, a Holokauszt Emlékközpont kertjében,  (új falak tövében ), elmerengve e gazdag életen - volt emlék is varázslat is,... s talán még  az "az angyal is, a karddal" visszatért... a fölöttünk most is (?) "baljós menny" alatt , mire beesteledett:

 

VAGY INKÁBB EGY MÁSIK ANGYAL,  akinek a versei már minket is védenek....

 

"Nagy szárnyadat boritsd ránk..."

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr628322278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12799 2009.05.23. 11:17:23

Aliz, amíg olvastalak, ez a két szó jutott eszembe: méltók és méltatlanok. Nem tudom megmagyarázni, miért. Talán, hogy az emberek mostani állapotukban sem (mind) értik Radnóti lényét: az emberét és a költőét. Az írásod segít.

13282 2009.05.23. 16:21:21

...köszönöm , hogy/ha így látod; bár én mindig elégtelennek (kevésnek) érzem , amit képes vagyok elmondani... ("csak" tudósítok...)

14742 2009.05.23. 21:46:48

Alíz! Ne elégedetlenkedj, ha "csak" tudósítasz, már az is jó!

13282 2009.05.23. 22:01:50

sőt, lehet, hogy jobb, mintha a magam gondolatait venném elő (!?) :) (a kérdezett 4 tanár által mondottakból sok mindennel nem tudtam egyetérteni... valamikor, évtizedekig én is taníítottam Radnótit... és sok, nehezen elmondható emlékem-élményem van ezzel kapcsolatban is meg sok más... erre is gondoltam (az elhallgatottakra) amikor azt irtam, amit..., hogy "csak"... )

Ne félj! 2009.05.24. 09:49:14

A konferencia programja 2009. május 28. 2009. május 28. (csütörtök) – Városháza díszterme 14. 30 Megnyitó Borkai Zsolt, Győr Megyei Jogú Város polgármestere Plenáris ülés elnöke: Veres András DSc, MTA Irodalomtudományi Intézet 15. 00 Pomogáts Béla DSc., MTA Irodalomtudományi Intézet Radnóti Miklós, az avantgárdtól a klasszicizmusig 15.30 Ferencz Győző, Eötvös Loránd Tudományegyetem Töredékesség és egység Radnóti Miklós költészetében 16.00 Tverdota György DSc, Eötvös Loránd Tudományegyetem Újratemetés és kisajátítás (József Attila és Radnóti „komor föltámadása”) 16.30 Mártonffy Marcell, Pázmány Péter Katolikus Egyetem "Élet és mű egysége". Az olvasás kérdése az újabb Radnóti-recepcióban 17.00 Vita 17.45 Első Magyar Versszínház produkciója 18.15 A Magyar Irodalomtörténeti Társaság Győr-Moson-Sopron Megyei Tagozata bejelenti újjáalakulását 18.30 Fogadás a Városháza dísztermében Pohárköszöntőt mond: Dr. Szakács Imre, a megyei közgyűlés elnöke elyszín: Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar, díszterem 2009. május 29. Elnök: Tverdota György DSc , MTA Irodalomtudományi Intézet 8.30 Gintli Tibor PhD, Eötvös Loránd Tudományegyetem Hangsúlykijelölések a Radnóti-életműben 8.55 Odorics Ferenc DSc, Szegedi Tudományegyetem Szenvedésmintázatok 9.20 Angyalosi Gergely CSc, MTA Irodalomtudományi Intézet Radnóti Miklós és a tárgyias költészet 9.55 SZÜNET 10. 15 Deczki Sarolta, MTA Irodalomtudományi Intézet A föld, a test, a vér 10.40 Schein Gábor PhD, Eötvös Loránd Tudományegyetem Vers a versben (Radnóti Este a kertben című verséről) 11.05 Baksa Péter, tanár, helytörténeti kutató (Győr) „Fölöttünk fú a förtelmes halál” (Mártír költők, írók megyénkben és megyénkből a II. világháború idején) 11.25 Vita 13.00 Ebéd (Hotel Famulus) 14.30 Kirándulás: Abda - Pannonhalma 19.30 Vacsora (Hotel Famulus) 2009. május 30. Elnök: Mártonffy Marcell, Pázmány Péter Katolikus Egyetem 8.30 Kassai György, Universitè Paris Sorbonne Lorca, Radnóti, József Attila 8.55 N. Horváth Béla CSc, Pécsi Tudományegyetem A neoklasszicizmus poétikája József Attila és Radnóti költészetében 9.20 Rigó Béla, író, a Kincskereső főszerkesztője „Nem tudhatom – tudatom” A demonstratív műelemzés szerepe 9.55 SZÜNET 10.15 Komálovics Zoltán, Pannonhalmi Bencés Gimnázium Intellektualitás és indulat Radnóti költészetében 10.40 Sütő Csaba András, Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar Referenciális és figurális beszéd Radnóti Miklós korai költészetében 11.05 A konferencia zárása 12.30 Ebéd (Hotel Famulus)

13709 2009.05.24. 13:07:57

Kedves Aliz, amig olvastalak - és Akimoto hsz-ét is hozzávéve - azon gondolkodtam. Hogyan lehetne a ma méltó és méltatlan fogalmát úgy megmutatni, hogy azok is értsék, akik elszenvedik, vagy még inkább azok, akik okozzák ezeket a következményeket? Persze, nehéz lenne konkrét példákat felhozni akár napjainkból, de akár a közelmúlt eseményeiből is - pláne név szerint - de milyen eszköz áll akkor a rendelkezésünkre, hogy valóban el is jusson az üzenet. Radnótié és Bálint Andrásé, vagy a tiéd. A "nehéz" alatt persze nem azt értem, hogy találni nem könnyű.... Szépek a képeid, amiket hoztál. A 4-es kommentedben leirtakkal abszolut egyetértek... üdv. Valéria

13282 2009.05.24. 13:34:15

Kedves Valéria, köszönöm. (a töprengést is) de sajnos a képek túl sötétek lettek - a valóságoshoz képest , -amiben több volt a fény - ezt már ott is láttam... mint ahogy egy "tudósítás" is "csak" tudósítás és nem jelenlét mások érzéseit, gondolatait meg végképp nem tudhatja befolyásolni talán nem is akarja... csak szólni ill. mindenki azt hallja meg, arra fogékony, amire tud rezonálni, tehát ami benne is megvan (esetleg rejtve, de mégis...)

Ne félj! 2009.05.24. 17:02:35

Május 5-é Győrött Városház dísztermében felolvasó estet tartottunk, mindenki maga választhatott Radnótitól kedve szerint. A felolvasók diákok, tanárok, versmondók, bencés tanárok, újságírók ,helyi és parlamenti képviselők balról, jobbról és önként jelentkezve. Saját verset felolvasott: Gergely Ágnes, Ágh István, Juhász Ferenc, Jász Attila, Villányi László, Deák László, Jordán Laci bácsi, Péntek Imre, Győri László, Marafkó László, Czigány György... Több mint hatvan olvastak fel... hosszú órákon át... telt ház... Ez egy demonstráció volt, talán arról, hogy Radnóti képes összetartani az országot... Nagy élmény volt... Arra azért vigyázott a magyar média, hogy az ország számára ez nehogy kiderüljön...

13003 2009.05.25. 02:53:52

Az évek nekem egy másik Radnótit hoznak elém, egy embert, aki társ volt az embertelenségben, aki ott menetelt a többi között, akit ismertem, de nem értettem. Mert hogyan lehet érteni az érthetetlent, a huhetetlent?

13282 2009.05.25. 08:31:37

nekem apám emlékét hozza elém, aki szintén ott menetelt a többi között,s akit NEM ismerhettem...
süti beállítások módosítása