már a plakát is döbbenet!
Jean-Louis Trintignant az "Előzés" ifjonca , (aki akkoriban egy az egyben hasonlított az én krakkowi, egyetemi szerelmemre..) és a későbbi Egy férfi és egy nő... "FÉRFI" főhőse,
most (megöregedve) egy öregembert alakít, egy idős házaspárból a férjet, aki riadt tekintettel néz
-a filmből megtudjuk-
itt még csak átmeneti agyérkeringési zavart mutató, de később egyre rosszabb, magatehetetlenebb, teljes ápolásra, ellátásra szoruló feleségére... Gondozza is, minden erőfeszítésével s szeretetével (szerelmével?), de egy idő után felőrlődik, és váratlanul véget vet e - valószínű mindkettőjük számára, csak máshogyan- tarthatatlan helyzetnek: elkeseredettségében, s ...valószínűleg maga sem egészen tiszta tudatállapotába...
Hááát mit is mondjak? Egyre szomorúbb vagyok az emberi állapotok(kapcsolatok) romlásának törvényszerűsége(?) miatt!
Mi lesz (lett?) velünk? Mi lesz belőlünk? (még szerencse, hogy a krakkowi fiúra Rysardra, csak örök20évesként tudok gondolni...(?) (pedig ha ő is megöregedett, ilyen kacsázó, riadt összetöpörödött, öregemberke lehet, mint akit a vásznon látok?mint ahogy az a moziplakátszéli, jegypénztár előtt fotózó öregasszony messziről se olyan már, mint az a ragyogó fiatal lány, akit Helen Shapirohoz hasonlított az a fiú...)
mi lesz belőlünk, mivé leszünk, hova megyünk?
még jó, hogy a film hőse, a víziója szerint- "újraélő" felesége kérésére házicipőjét utcaira váltja, kabátot is vesz magára, s így indulnak el, együtt, ki a lakásból,ő a feleség nyomában, (aki valójában már ki tudja mióta holtan fekszik leragasztott szobájában .. ezt már a film első képeiből megtudtuk)
a záróképben felnőtt (családos) lányuk jön be a napsütötte lakásba, (láttuk korábban is párszor, anyjával, de apjával is sikertelenül kommunikálva) most egyedül ül egy mély fotelben.... az üres lakásban.