erről-arról-amarról

erről-arról-amarról

virrasztás

2009. május 31. - gond/ol/a

úgy tartja a fáma, hogy a zsidó ősök Exodusuk során, a Sinaj hegyi kinyilatkoztatás előtti éjszaka nemigazán készültek fel a közelgő nagy eseményre - amit pedig Mózes előre jelzett nekik - hanem közönnyel átaludták az éjszakát (talán még el is aludtak reggel)- ezért leszármazottaik - még most is - ezt a hibát akarják javítani, amikor évről évre Savout (azaz a kinyilatkoztatás ünnepe) előtti éjszakát virrasztással - tanulással töltik.

én már elég sok éjszakát töltöttem tanulással - ha visszagondolok iskolás-tanuló éveimre  - a vizsgaidőszakokat szinte rendszeresen ezzel töltöttem - akkor volt a  kollégiumban olyan csend, ami alkalmassá tette a terepet a készülésre - bár  olyan is volt , hogy (szoba)társaimmal felváltva, láncban aludtunk illetve költöttük egymást... ), aztán, tanárként is nemegyszer éjszakába nyúlva készültem az óráimra, olvastam -Európa Zsebkönyveket - nem akarva a nappali zsúfoltság lopott perceire tördelni AZ Élményt, s azóta is - már nyugdíjasként is- az olvasás ("tanulás") nem kíméli az éjszakáimat,  mert az ember jópapként..., tudjuk, sőt...  de ilyen formában, hogy mintegy "intézményesen" "virrasszak"-tanuljak kvazi vallási ünnepként - életemben most először került sor!

méghozzá a Bálintházban... (az Opera szomszédságában)

Néhányszor azért már voltam itt, először tizenvalahány éve, amikor kislányom itt zongorázta-énekelte el saját dalát Jerusalemről, ("...adjál békét!..."),amivel első díjat ill. az azzal járó Jerusalembe szóló repülőjegyet nyert - amit azóta se tudott felhasználni (most már nem is lehetne - lejárt) - mivel a jerusalemi utazás ill. ott tartózkodás egyéb kellékei (pl a szállás) nem tartozott a "díj"-hoz... Aztán évekkel később itt olvastam fel deportálási történetem, egy hasznavehetetlen kisgyerekről (ez én voltam egykor!) a lágerban, s pár hónapja itt láttam-hallottam Anne Frank egykori barátnőjét...

a Bálint Közösségi Házban ritka látogatásaim ellenére is rögtön otthon érzem magam. Talán mert úgy érzem, "enyéim" közt..., ilyen lehet - zsidónak - Izraelben lenni, mondják, ott legalább nem kell attól tartania, hogy "lezsidózzák" - ámbár azt, hogy miért kellene magától a szótól tartani, vagy eleve pejoratívnak venni!- nem értem (esetleg történelmi előzményeivel?   jut eszembe: régi anyakönyvi kivonatokban még szerepelt vallási megjelölésként - zsidó vallásúaknál - az "izr." bejegyzés - , de '53-tól ezt a rovatot törölték - de mi az, hogy izr.?  azaz izraelita - (de még ez is rövidítve) eufemizmusként. (nem csak lányom, Jerusalemben - én sem jártam még soha életemben Izraelben..., mégis...) a napokban, a Holokauszt Emlékközpontban, a Radnóti esten, az egyik tanár - bevallása szerint -, a zsidó szót  (sokáig vagy még mindig?) nem  igazán tudja  normálisan kiejteni, s szerinte mindenki így van ezzel - én tiltakozom, de tény, hogy ő - hallhatóan, láthatóan,  tényleg nem tudta!!!! miért? (pedig ő már a háború után születhetett (miért képzeli elé - mások  nyomán - a "büdös -" jelzőt?!) (s egyáltalán, mit jelent az, hogy "zsidózni" - eleve feltételezi a kifejezés, hogy a zsidó szó említése önmagában szitkozódást - ad abszurdum antiszemitizmust jelent?) Mi ez az örökös mellébeszélés? mellégondolás?! nahát a Bálintházban ezt nem érzem soha.. és mindig jókedvet, jóhangulatot, érdeklődést, most  hajnali 2 óra felé is pl a Monarchia zsidó-nosztalgiájáról, - amiről Vári Gyuri beszélt - el is várva az éberen érdeklődő hallgatóság aktív részvételét, kérdéseit - amik voltak is , bőven...

még aktuálisak is, a legújabb "új kiegyezést" (komolyan?) hirdető  választási plakát kapcsán (aminek minősítésétől, a többivel együtt- most inkább tekintsünk el... ), de ami  - úgy tűnik - erre a ma is létező érzületre, monarchia nosztalgiára játszik rá...

inkább előszedem majd az előadás tárgyát képező könyvet, ami - menetközben jöttem rá! - otthon lapul valahol: Joseph Rottól a Zsidók vándorúton...

vajon még meddig tart...? (a vándorút...)

a könyv a rendszerváltás után jelent meg, jelezve mintegy,  hogy a  -váltás a zsidók számára is egyfajta lehetőség az "újjászületésre"

de hogy mikor érezhetjük igazán "megérkezve", itthon, itt, magunkat, mint ahogy a monarchiában vélhették elődeink...? vagy ahogy pár baráti órácskára a Bálint Közösségi Házban most, mi...  nem tudhatjuk...

A bejegyzés trackback címe:

https://megosztaniamifontos.blog.hu/api/trackback/id/tr858322284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14742 2009.05.31. 14:10:06

Alíz! Kár, hogy csak most hallottam erről a jeruzsálemi útról. Ha legközelebb ilyen jellegű problémád adódik bátran fordulj a Szochnut kirendeltséghez. Tudod, mikor olvastam a "büdös" zsidó kifejezést, az jutott eszembe, ha ezt itt nekem mondják, vagy akár a Bálint házban, hát - a zuhany alá állok.

13282 2009.05.31. 14:22:44

már tizenéve volt - a pályázat főiskolásoknak is meg volt hirdetve, akik gyakran jártak Izraelbe, amúgy is,és nem számíthattak arra , hogy pont egy kis általános iskolás nyeri meg a dijat, aki nem utazgat önállóan Izrelbe, csak úgy... az a bizonyos kifejezés, amit én igy , egymás mellett le sem írok:) , is csak "képzeletben" (implicite, belemagyarázva) hangzott el - legalábbis a blogbejegyzésben

14742 2009.05.31. 14:38:15

Persze, az áthallás is elég - más környezetben engem is zavarna.

13282 2009.05.31. 14:59:55

ó, mellesleg, csak most jöttem rá a kommented (rejtett és némileg keserű?) humorára :) pedig nagy szülségünk van rá - mármint humorra!

13005 2009.05.31. 17:09:27

aliz2, " amikor érezhetjük igazán "megérkezve", itthon, itt, magunkat, mint ahogy a monarchiában vélhették elődeink...? vagy ahogy pár baráti órácskára a Bálint Közösségi Házban most, mi... nem tudhatjuk... " Fàj a kérdésed, mert abbol a gazdagsàgbol, amit a zsido kultura (természetesen a mezopotàmiai, egyiptomi, görög és romai örökséggel együtt) jelentett, éltem és élek nap, mint nap! A baràti oràcska a Bàlint hàzban, bizok benne, hogy kisugàrzik, otthont teremt a hosszu uton, ahol vàndorlok vagyunk mindannyian...

13282 2009.05.31. 17:34:18

georgia - kedves vagy! annyira azért nem látom mindig igy a helyzetet (néha jobbnak , néha rosszabbnak is - mondjuk) - nekem , ha fáj itt valami, azért fáj, mert a magyar kultúra legalább annyira, ha nem még inkább a sajátom, abban nőttem fel, magyar az anyanyelvem, ráadásul a magyar irodalom és nyelv tanára lennék... Héberül kicsit olvasni tudok, csak. Szómiszó : magyar vagyok, nem csak zsidó! Bennem megfér e két kultúra, annál is inkább mert a magyar kultúra oly sokban már elválaszthatatlan attól, amit a zsidó -magyar (vagy magyar-zsidó ) emberek belevittek! És hogy mindannyian vándorok vagyunk - ez szép kép. És azt hiszem -Keatsnek igaza van, s akkor - igaz is! :)

13003 2009.05.31. 19:35:27

Úgy történt a dolog, hogy Mózes már előre tudva a dologról, hogy Istennel fog beszélni, kihirdette a népnek, hogy tisztuljon meg, ne érintsen asszonyt, ne igyék, (mi a fenét, még se szőlő, se szilva) szóval tisztuljon meg. Ez egy darabig müködött, mignem az asszonyok kurvára kezdték unni Mózes tárgyalásait. Cipora élénken hangot adott elégedetlenségének, mert nem tudta, hogy egy szugesszív halucinálóhoz ment férjhez. Akkor még Mózes nem kapott napszúrást és nem vizionált égő csipkebokrot, meg még nem hallott hangokat. Nagyon erős volt a napsütés a sivatagban. / Kodolányi: Égő csipkebokor./

13066 2009.05.31. 20:09:27

Az írásoddal kapcsolatban az jutott eszembe, hogy nem a vallási, vagy népcsoporti hovatartozás dönti el, hogy számomra melyik ember értékes vagy sem, mindenkit a tettei, a szavai minősítenek. Elég szomorúnak tartom, hogy ha visszagondolok a történelmi tanulmányaimra, hogy sokszor a bűnbak szerepét osztották emberre / népcsoportra, s hangzatos jelszavak kíséretében irtották ki az embereket. Örülök, hogy a Bálint Közösségi Házban békére találtál. :)))

13282 2009.05.31. 20:29:13

emilke - ez szószerinti idézet lenne? :)

13282 2009.05.31. 20:33:17

doremi, kösz :) de néha azért máshol is "békére találok", úgy látom kissé egyoldalúra sikeredett ez a bejegyzés (naja a blog terjedelmi meg műfaji korlátai!!!) ez az egész dolog sokkal bonyolultabb - és ugyanakkor egyszerűbb... én a békét magamban igyekszem megteremteni elsősorban (bár az se sikerül mindig) de mindenestre a zsidó köszöntés nagyon szép, mert épp a békét kívánja: SHALOM!

13003 2009.05.31. 20:37:34

Aliz kedves, remélem nem haragudtál meg kis csipkelődésemen? Nem én találtam ki, Kodolányi.::))

13066 2009.05.31. 20:40:15

nem sikerült egyoldalúra, én nem fogalmaztam pontosan, s a békével nem a lelki békére gondoltam :)))

13282 2009.05.31. 21:14:28

emilke! "Á, dehogy...!:) vicces amit irtál, csak olyan hihetetlennek tűnt hogy Kodolányi!? (vagy utána, szabadon? csak akkor viszont ő nehogy megharagudjon:)

13282 2009.05.31. 21:15:23

doremi - kösz, minden rendben, értjük egymást :)

13003 2009.05.31. 21:22:43

Kodolányi után szabadon. Sajnos ő már évek óta nem haragszik meg.:( Nagyon élveztem a könyveit. Talán 9-10 éves voltam, amikor a vas fiait olvastam.

13282 2009.05.31. 21:30:03

tisztában vagyok Kodolányi életrajzi adataival (egyik fordtóját személyesen is ismertem - akkor még élt Kodolányi) - átvitt értelemben gondoltam a "haragot" - képletesen, fiktive, de elképzelhetően - mert hogy a soraid után az ő nevét irtad - én nemigen olvasok Kodolányit, szerintem ő komorabb stílusban ír, nem? De bele fogok nézni, (Az égő csipkebokor-ba), hogy lássam a különbséget a stíusotok közt:)

13003 2009.05.31. 21:52:20

Van külömbség, van. Persze, ha azonos témáról írunk, el tudom képzelni Cipora panaszát, hogy férjeura már megint az istennel beszél. Talán egyszer elmesélem.::)))

13282 2009.05.31. 21:59:12

...te is szoktál? várom a "mesét"! :)

FENTE LEVENTE 2009.06.01. 08:04:46

Ha én lennék Orbán Viktor akkor a teljes MSZP-t magam alá ültetném és adnék nekik két pofont majd rájuk potyogtatnám a magas plafont,s megkérném őket a Fidesszel együtt,hogy kézen fogva szépen vonuljanak ki a magyar politikából és hagyjuk hazánkból a politikától távol tevékenykedő független nem ügyetlen szakértőket,az aranyat érőket dolgozni,dolgaikat megvalósítani.Az országot kár tovább eladósítani,elutasítani a pozitív lehetőségektől. Tények?Magyarországon egy bizonyos réteg nagyon meg van fizetve,de a többség meg sietve le van sajnálva a kevés bérükkel,kevés jövedelmükkel.Politika sok hibát követett el,de egy nagyot biztos.Naponta bevonta kisembereket a politizálásba és vonult olyan állásba,hogy rájuk sokat hivatkozik. Balosok és jobbosok,közös tusakodósok!Elkeserítő a vitatkozásotok az ország rovására.Lelkesítő szorgalommal taszigáljátok a többséget a nyomorba? Politikai temérdek érdek érdekes helyzetben,esetleg jobbik esetben,érződik pozitív hatása az emberi tartásra.Hogy lehet így kicsinyke kis magyarországon itt élni,ha okok nélkül testvéreinket is el tudjuk itélni,később talán még máglyán is égetni? Mostanában lélegZETÜNK miért nemZETÜNK rovására történik?LÉLEGezzünk és EGYezzünk meg ABBAN,hogy halkABBAN nem lehetünk hangosABBAK,se nem hosszABBAK? Én tudom mindennek a politikai okÁT,mert a politika az országon mindent erőszakosan fog ÁT?Hisz ő már megmutatta régen igazi harAPÓS,kAPÓS fogÁT. Mi emberek csak magunkra gondoLUNK,és már az állatokról nem is szóLUNK?Ők sokat fognak szenvedni a válságnak köszönhetően. KataszTRÓFA dalomban az a sTRÓFA ami nem illik oda?Nini,csoda a csodáLATOS földi életben,hogy álLATOS mindennapjainkat állatok veszik körbe.Vagy tévedtem? Ha kevesebbet írNÉK a végén összeomolNÉK,s borulNÉK gyökérként a föld alá,hol ásÓVAL szedNÉTEK és enNÉTEK ki belőlem rímeim?Pár szÓVAL most csak ennyit.

23429 2009.06.01. 09:01:02

fENTE, te levente, telente keverte... Ha ily jobboldali fáradt állat vagy, maradj vackodon, masztodon
süti beállítások módosítása